Kontrakt zawarty został z Przedsiębiorstwem Budownictwa Drogowego S.A. z Kalisza. Kwota brutto umowy wynosi 1,3 mln zł. 61% tej kwoty sfinansuje Unia Europejska z funduszy Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
W przypadku skrzyżowania w m. Czekanów planuje się m.in.:
- zamknięcie północnego wlotu drogi gminnej (ul. Szkolna) dla pojazdów skręcających w prawo i lewo oraz przeniesienie tego ruchu na starą jezdnię drogi krajowej i dalej włączenie do drogi krajowej nr 25 poprzez skrzyżowanie z drogą powiatową do Lewkowa (w celu właściwego uwidocznienia ograniczenia relacji skrętnych wprowadza się barierę),
- wydzielenie pasa lewoskrętu (dł. ok. 15 m) dla pojazdów skręcających z drogi krajowej od strony Kalisza w ulicę Środkową,
- wydzielenie na tym samym kierunku pasa ruchu dla pojazdów jadących na wprost,
- przebudowę istniejącego przejścia dla pieszych poprzez stworzenie azylu i ograniczenie barierkami stalowymi,
- budowę chodników, które będą stanowić dojścia do przejść dla pieszych i przystanków komunikacji zbiorowej,
- wzmocnienie nawierzchni jezdni.
W przypadku skrzyżowania w Biskupice Ołoboczne planuje się dostosowanie istniejącego odcinka drogi krajowej nr 25 do standardów drogi klasy "GP" (droga główna ruchu przyspieszonego). Modernizacja przedmiotowego skrzyżowania będzie obejmować m.in.:
- budowę pasa do lewoskrętu z drogi krajowej nr 25 na drogę powiatową nr P5309 poprzez poszerzenie istniejącej jezdni na drodze nadrzędnej w obrębie skrzyżowania do 11,0 m,
- budowę chodników łączących przejście dla pieszych znajdujące się w obrębie skrzyżowania z przystankami autobusowymi,
- likwidację większości kolidujących bezpośrednich zjazdów indywidualnych na drogę krajową nr 25.
Głównym problemem obu skrzyżowań jest niski poziom bezpieczeństwa. Oprócz czynników związanych z geometrią, duże znaczenie dla bezpieczeństwa ma brak właściwej płynności ruchu oraz ograniczona przepustowość niektórych relacji. Sytuacja ta dotyczy obydwu przypadków. Pojazdy oczekujące na możliwość wykonania skrętu w lewo blokują pas ruchu i uniemożliwiają jazdę pozostałym użytkownikom. Powstające w ten sposób zatory powodują zdenerwowanie kierowców, którzy pod wpływem emocji skłonni są do wykonywania niedozwolonych manewrów.
Cały projekt zgłoszony do współfinansowania ze SPOT zakłada przebudowę 25 niebezpiecznych skrzyżowań w całej Polsce. Zostały one wybrane po szczegółowych analizach ruchu i wypadkowości. Prace te zakładają między innymi ograniczenie prędkości i uspokojenie ruchu w obszarze skrzyżowania, wzrost czytelności układu skrzyżowania, maksymalne rozdzielenie i ograniczenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniu, poprawę przepustowości i płynności ruchu na skrzyżowaniu, a także zapewnienie właściwych (bezpiecznych) warunków ruchu pieszych w obrębie skrzyżowania.
Koszt realizacji całego projektu wynosi 71 mln złotych. 61% tej kwoty pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach SPOT realizuje 12 innych projektów. Są to:
Strona www: www.skrzyzowania.dhv.pl