Pierwszy Jumbo Drill, który będzie drążył tunel w ciągu S3, jest już na Dolnym Śląsku

Wiertnica tunelowa w tym tygodniu została dostarczona na plac budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra.



Maszyna znajduje się obecnie na placu budowu przy portalu południowym i posłuży do zabezpieczenia skarp portali.

 

Jumbo Drill

Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.

 

Maszyna posiada najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w jak najbardziej efektywny sposób według założonego projektu.

 

Ciekawostki o Jumbo Drill

- długość z ramionami ponad 15 m

- wysokość 3,5 m

- same ramiona ok. 8 m długości

- waga z osprzętem ponad 35 ton

- maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm

- ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów

- liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.

 

S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra

Droga będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:

- tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.

- tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

 

Więcej informacji o budowie S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry TUTAJ