Nie trzeba zrywać asfaltu na autostradzie A2
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w wyniku postępowania komisji ds. zbadania nieprawidłowości przy budowie autostrady A2 ustalono, iż nie ma żadnych powodów by rozbierać trzy mosty, na których położono zakwestionowaną przez Wojewózki Inspektorat Nadzoru Budowlanego papę.

Wnioski komisji:

  • położenie i obróbka izolacji została wykonana w temperaturach dodatnich co wynika z zapisów w dziennikach budowy.
  • przedstawione wyniki badań przyczepności do podłoża (metodą pull-of), jakie wykonał Wykonawca pod nadzorem Inżyniera na obiektach są dobre. Parametr ten jest najważniejszym parametrem świadczącym o jakości materiału i o prawidłowości procesu przyklejania papy do podłoża.
  • kontrola położonej izolacji wykonana przez Komisję na obiekcie WD201, na którym nie położono jeszcze warstwy wiążącej nawierzchni wykazała dobrą jakość wykonanej roboty. Nie stwierdzono niedoklejeń, pęcherzy i uszkodzeń mechanicznych.
  • hydroizolacja wszystkich obiektów mostowych odcinka A-2 Wartkowice-Emilia jest przyklejona do płaskich płyt żelbetowych stanowiących ich pomosty, które z natury są bardzo sztywne. Jednocześnie izolacja ta jest od góry  ściśle powiązana z warstwą wiążącą nawierzchni oraz dodatkowo przykryta warstwą ścieralną nawierzchni. Powoduje to, że w przypadku prawidłowego przyklejenia hydroizolacji do podłoża nie ma ona możliwości swobodnej deformacji. Pracuje ona razem z żelbetową płytą pomostu i nawierzchnią. W świetle powyższego parametr giętkości w niskich temperaturach przy takiej konstrukcji obiektów nie ma znaczenia jeśli płyta pomostu nie wykazuje nierówności, jest dobrze przygotowana do przyklejenia a hydroizolacja jest dobrze przyklejona.


Zachodzi podejrzenie, że wyrób nie spełnia wymogu aprobaty AT/2005-03-0875 w zakresie parametru giętkości w niskich temperaturach. Wyrób spełnia natomiast wymogi zaleceń wykonywania izolacji z pap zgrzewalnych nawierzchni asfaltowych na drogowych obiektach mostowych (IBDiM zeszyt 68/wrzesień 2005). Wobec powyższego Komisja proponuje:

  1. przedłużenie okresu gwarancji na hydroizolację obiektów wykonaną z partii papy, w której stwierdzono uchybienia formalne;
  2. opracowanie ekspertyzy technicznej określającej wpływ zastosowanej na obiektach odcinka Wartkowice-Emilia autostrady A2 przedmiotowej papy nie spełniającej wyżej wymienionego parametru, na między innymi obniżenie trwałości obiektów.

Pobierz prezentację (6 MB)