Rozpoczynamy rozbudowę jezdniowej DK94 na odcinku przez Modlnicę na drogę dwujezdniową

Rozpoczęła się rozbudowa jednojezdniowej drogi krajowej nr 94 na odcinku od węzła Modlnica do ronda ze zjazdem na Giebułtów, w podkrakowskiej gminie Wielka Wieś. DK94 na odcinku 1,5 km zostanie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP. Inwestycja wpłynie na poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwa.



 

Rozpoczynająca się rozbudowa jest kontynuacją większego zadania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez mocno zurbanizowane podkrakowskie miejscowości. Jedno rondo w Modlnicy już powstało, w miejscu skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową (ul. Ojcowską) w kierunku Giebułtowa. Wraz z tym rondem rozbudowany został także odcinek DK94 o długości 715 m. Inwestycję oddano do ruchu w maju 2020 r.

 

Teraz nadszedł czas na przebudowę dalszej części DK94 o długości 1,5 km w kierunku Krakowa, do węzła Modlnica na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Zamiast skrzyżowań DK94 z ulicami Jurajską i Lipową oraz Wierzbową powstaną ronda dwupasowe turbinowe. Wybudowane będą dwa skrzyżowania na skręty w prawo z ulicami św. Wojciecha i Ulubioną oraz Polną. Powstaną trzy zjazdy z drogi krajowej DK94 na drogi gminne wraz z przebudową odcinków tych dróg (m.in. ul. Ulubioną i ul. Dębową), przejście dla małych zwierząt, zatoki autobusowe z pasami oddzielającymi od jezdni i chodniki. Powstaną drogi techniczne do obsługi dwóch zbiorników - retencyjnego i odparowującego, które zostaną także wybudowane w ramach inwestycji. Wybudowane i przebudowane zostaną kanalizacje deszczowa, sanitarna oraz sieć wodociągowa, telekomunikacyjna i energetyczna.

 

Po wydaniu przez Wojewodę Małopolskiego 22 września 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i przekazaniu 28 września 2020 r. placu budowy, następnego dnia wykonawca przystąpił do prac przygotowawczych polegających na rozebraniu wysepek rozdzielających pasy ruchu na skrzyżowaniach. Rusza wycinka drzew. Od 7 października br. zaplanowano wyłączenie jednego, wschodniego pasa ruchu i wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Ruch odbywał się będzie zachodnim pasem ruchu i poboczem w dwóch kierunkach, z ograniczeniem prędkości do 50 km/godz.

 

Budowa potrwa 12 miesięcy, z wyłączeniem okresu zimowego (od 15 grudnia do 15 marca), czyli do końca 2021 roku. Z uwagi na fakt, że jednocześnie z budową rozpoczną się prace archeologiczne, termin zakończenia może się przesunąć. Koszt wszystkich prac wyniesie 35 490 199,95 zł.

 

Odcinkiem drogi krajowej nr 94 w gminie Wielka Wieś, pomiędzy Modlnicą i Szycami, według średniorocznego pomiaru ruchu wykonanego w 2015 r. przejeżdża 20 120 pojazdów/dobę, z czego 2277 to samochody ciężarowe. Dla porównania 5 lat wcześniej, zgodnie z pomiarami, natężenie ruchu było tu o 26 proc. mniejsze. Można więc szacować, że w 2020 r. średni dobowy ruch wzrósł do ok. 26 tys. pojazdów/dobę. W porannych i popołudniowych godzinach szczytu wartości te wzrastają i tworzą się zatory. Wynika to z faktu, że w tych okolicach Krakowa intensywnie, od lat wzrasta zabudowa mieszkaniowa, jest dużo zjazdów do drogi krajowej i w efekcie przepustowość DK94 na tym odcinku się wyczerpuje. Problem jest widoczny szczególnie w obrębie skrzyżowań.

 

Po ukończeniu inwestycji, przebudowany do dwóch jezdni odcinek DK94 od granicy Krakowa na północ będzie miał ok. 2,22 km długości i trzy ronda turbinowe, usprawniające ruch.

 

Kalendarium

 

26 kwietnia 2018 r. - wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych

17 lipca 2018 r. - ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i przebudowę tego odcinka

24 stycznia 2019 r. - otwarto oferty (wpłynęły dwie)

4 marca 2019 r. - podpisana została umowa na projekt i budowę z firmą Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o.

22 września 2020 r. - Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID