Zmiany w budowie autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń
Po analizie raportu przedstawionego mi przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podjąłem decyzję o rekomendowaniu Radzie Ministrów zakończenia negocjacji z firmą Gdańsk Transport Company S.A. dotyczących budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń – powiedział Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek podczas briefingu 10 marca br. w siedzibie MTiB.

Minister wymienił ekonomiczne podstawy podjęcia tej decyzji:

  • zbyt wysoki koszt realizacji inwestycji przedstawiony przez GTC dla II etapu - koszt budowy 7,4 mln euro za kilometr uwzględniający budowę obiektów inżynieryjnych;
  • koszty eksploatacji powodujące wieloletnie obciążenie Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu konieczności stosowania wypłat z KFD pokrywających koszt ruchu pojazdów ciężarowych oraz konieczności pokrywania z KFD różnicy pomiędzy osiągniętym przychodem, a wysokością spłaty kredytów powiększonych o zysk GTC S.A.

Przyjęcie przez Radę Ministrów rekomendacji Ministra Transportu i Budownictwa będzie oznaczało budowę autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń w systemie tradycyjnym.

Zalety wynikające z budowy odcinka autostrady A1 Nowe Marzy – Toruń w systemie tradycyjnym według Ministra Jerzego Polaczka to:

  • oszczędności wynikające z realizacji inwestycji na odcinku Grudziądz – Toruń w systemie tradycyjnym (kilkadziesiąt mln euro), nawet po uwzględnieniu odszkodowania dla GTC w wysokości 10 mln euro;
  • uzyskanie przez GDDKiA niższych cen rynkowych;
  • realizowanie autostrady od początku w pełnym standardzie autostrady płatnej i całkowite odstąpienie od stosowanych dotychczas praktyk etapowania;
  • poprawienie zaprojektowanej autostrady uwzględniające natężenie ruchu pojazdów ciężarowych;
  • niski koszt finansowania przez GDDKiA.

Na pytania dziennikarzy odpowiadali również Podsekretarz Stanu w MTiB Piotr Stomma oraz Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Jastrzębski.