Sprawozdanie z działań GDDKiA w sprawie poprawy stanu bezpieczeństwa w I półroczu 2006 roku
Sieć dróg krajowych stanowi jedynie około 5 % długości wszystkich dróg w Polsce, ale realizowanych jest na niej ponad 40% pracy przewozowej wykonywanej na wszystkich drogach publicznych.

Od 1998 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach ustawowych działań, finansowanych z  wydzielonej puli środków, realizuje kompleksowe działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd), w tym program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, program budowy chodników, zadania realizowane w ramach SPO-T, bieżące utrzymanie i przebudowę dróg, monitorowanie dróg i audyt brd.

W 2006 roku ze względu na znaczne ograniczenie wielkości  krajowych środków budżetowych dla GDDKiA,  program poprawy brd oraz program budowy chodników zostały drastycznie ograniczone i   sprowadzają się one głównie do sfinansowania zadań z roku 2005 - kontynuowanych w ramach ww. programów.

W 2005 roku na drogach krajowych odnotowano znaczący spadek liczby wypadków drogowych w stosunku do 2004 roku, w stopniu zbliżonym do poziomu  wszystkich dróg publicznych.

I tak według danych policyjnych o zdarzeniach drogowych, pochodzących z systemu ewidencji wypadków i kolizji SEWIK oraz na podstawie wstępnie zweryfikowanych danych Biura Studiów GDDKiA , na zamiejskiej sieci dróg krajowych w 2005 roku wydarzyło się
10.109 wypadków, co stanowi  21 % ogólnej liczby wypadków drogowych w Polsce,
w których zginęło 2.025 osób, co stanowi  37,2% ogółu osób zabitych w wypadkach drogowych, i rannych zostało 14.106, co stanowi  23,1% liczby wszystkich rannych w wypadkach drogowych.

W stosunku do 2004 roku na zamiejskiej sieci dróg krajowych odnotowano poprawę poziomu brd

  • liczby wypadków drogowych : spadek o - 7,35 %, (gdzie dla wszystkich dróg publicznych spadek wyniósł - 5,8%),
  • liczby ofiar zabitych : spadek o - 6,68 %, (gdzie dla wszystkich dróg publicznych spadek wyniósł - 4,7%),
  • liczby ofiar rannych : spadek o - 7,11 %, (gdzie dla wszystkich dróg publicznych spadek wyniósł - 5,4%).

Realizowane przez GDDKiA  w sposób systematyczny i konsekwentny od wielu lat działania, o  szerokim spektrum, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych przynoszą wymierne, pozytywne efekty w miejscach realizacji poszczególnych zadań, zwłaszcza w miejscach szczególnie niebezpiecznych, w postaci znaczącego zmniejszenia liczby wypadków i ich ofiar. Jednakże efekty te w stosunku do potrzeb wynikających z nadal wysokiego stopnia zagrożenia brd i przyjętych zobowiązań Polski co do redukcji liczby osób zabitych w wypadkach drogowych, wydają się niewystarczające.
Wzrastające ciągle natężenia ruchu, wzrastający udział w ruchu pojazdów ciężarowych, wyższe prędkości rzeczywiste pojazdów na drogach krajowych oraz zjawisko migracji wypadków, utrudniają uzyskanie jednoznacznej i trwałej poprawy brd oraz  utrzymanie trwałych trendów spadku wskaźników wypadkowych.

Wobec tych zjawisk i konieczności osiągnięcia w najbliższych latach 50% spadku liczby ofiar wypadków drogowych GDDKiA poddaje aktualnie wszechstronnej analizie dotychczas realizowany system działań w zakresie brd i przygotowuje nowy, długofalowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych do 2013 roku, w którym odchodzi się wyłącznie od likwidacji czarnych punktów na rzecz eliminowania zjawisk i przyczyn wypadków drogowych na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych.
 Trwają przygotowania mające na celu  opracowanie kompleksowego  programu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dróg krajowych na lata 2007 – 2013.

A oto podstawowe grupy tematyczne, w ramach których realizowane są działania kompleksowego programu poprawy brd w I półroczu 2006 roku :

Wydzielony program likwidacji miejsc szczególnie niebezpiecznych

GDDKiA, na podstawie analizy policyjnych danych o wypadkach drogowych,  w miejscach koncentracji wypadków uznanych za szczególnie niebezpieczne planuje i wykonuje zabiegi inżynierskie, polegające na przebudowie odcinków dróg i skrzyżowań lub zmianie organizacji ruchu w postaci budowy: rond, sygnalizacji świetlnej, zmiany geometrii skrzyżowań, azyli dla pieszych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów rozdzielających ruch pieszy od ruchu pojazdów itp.

W I półroczu 2006 roku nadal kontynuowany był, podobnie jak w okresie czterech ostatnich lat, podział programu poprawy brd na dwie grupy zadań:

  • zadania inwestycyjne ( wymagające pozwolenia na budowę ),
  • zadania wykonywane na tzw. "zgłoszenie'' (nieinwestycyjne).

W 2006 roku ze względu na ograniczenie  krajowych środków budżetowych dla GDDKiA  w ramach tego programu na sieci dróg krajowych, zaplanowano jedynie realizację 6 zadań inwestycyjnych, kontynuowanych z 2005 roku, za kwotę 6,6  mln. zł. Natomiast w grupie zadań na tzw. "zgłoszenie'', na które zaplanowano 6 mln. zł,  realizowanych w I półroczu 2006 roku było  5   zadań o wartości  2,7 mln. zł.

Wydzielony program budowy chodników

W celu odseparowania i ochrony najsłabszych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych i rowerzystów od ruchu pojazdów,  od 2002 roku z wydzielonej puli środków finansowych, we współpracy z Samorządami – realizowany jest przez GDDKiA program budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych. 

Z uwagi na znaczne ograniczenie krajowych środków finansowych w roku bieżącym, w ramach tego programu na 2006  rok, na sieci dróg krajowych zaplanowano jedynie realizację 46 zadań w większości kontynuowanych z 2005 roku za kwotę 5  mln. zł. W roku 2006 zostaną wybudowane lub częściowo przebudowane chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i ścieżki rowerowe o łącznej długości ok. 30,5  km.

Zadania realizowane w ramach SPO – T, współfinansowane z funduszu strukturalnego ze środków ERDF

W ramach działania nr 2.3 SPO-T „Wdrażanie i monitoring środków poprawy brd’’ współfinansowanych z funduszu strukturalnego ze środków EFFR znajdują się  następujące projekty :

  1. Przebudowa szczególnie niebezpiecznych skrzyżowań na sieci dróg krajowych – o liczbie 25 skrzyżowań,
  2. Zakup i montaż barier ochronnych w pasach rozdziału dwujezdniowych dróg krajowych – o zakresie rzeczowym 104 km barier

W zakresie projektu nr 1 pt.:” Przebudowa szczególnie niebezpiecznych skrzyżowań na sieci dróg krajowych’’ wszystkie 25 zadania są w trakcie realizacji. Podpisane są umowy z wykonawcami z terminem realizacji do końca bieżącego roku.

Bieżące utrzymanie i przebudowa dróg

W ramach statutowych działań, GDDKiA wykonuje corocznie wiele robót o charakterze utrzymaniowym, poprawiających w bezpośredni lub pośredni sposób bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W  2006 roku planowane jest wykonywanie  następujących asortymentów robót :

  • odnowy,  regeneracje oraz remonty cząstkowe w celu likwidacji zagrożeń związanych ze stanem technicznym nawierzchni drogowych,
  • modernizacje skrzyżowań, korekta łuków poziomych i budowa zatok autobusowych
  • uzupełnianie i odnowy oznakowania poziomego, oraz wymianę zniszczonych znaków pionowych w celu poprawy widoczności i organizacji ruchu,
  • modernizacje sygnalizacji świetlnych, ustawianie i wymiana drogowych barier ochronnych i słupków kierunkowych  dla podniesienia warunków  bezpieczeństwa użytkowników ruchu,
  • wzmacnianie, naprawa, uzupełnianie i ścinanie poboczy,  
  • wycinka drzew i krzewów, w celu poprawy widoczności na drogach.

Monitorowanie dróg

Służby GDDKiA dokonują codziennych objazdów dróg oraz zbierają  informacje pochodzące z automatycznych stacji pomiarowych: liczników natężenia ruchu, stacji pogodowych, kamer zainstalowanych w newralgicznych punktach.
Informacje te pozwalają określić warunki poruszania się po drogach krajowych, w zakresie :

  • wielkości natężeń ruchu drogowego i prędkości,
  • warunków pogodowych, w tym zagrożenia gołoledzią, opadami śniegu, deszczu ze śniegiem i deszczu.
  • warunków przejazdu w okresie zimowym,
  • utrudnień w ruchu spowodowanych robotami drogowymi, karambolami, blokadami,  kataklizmami i innymi przyczynami.

W Oddziałach i Centrali GDDKiA funkcjonują punkty informacji drogowej przekazujące na bieżąco te informacje  drogą telefoniczną , e-mailową , faksową oraz internetową.
Od 1 stycznia 2004 roku kontrolą ważenia pojazdów ciężarowych zajmuje się wyłącznie Inspekcja Transportu Drogowego.

Szkolenia i spotkania na rzecz poprawy stanu brd

  • kurs BRD, organizowanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
  • High Level Export Meeting on „INFRASTRUKTURE SAFETY.
  • spotkanie z przedstawicielami szwedzkiej administracji drogowej Vagverket
  • wspólne przedsięwzięcie z inicjatywy GDDKiA w sprawie opracowania nowych wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych implementujących obowiązujące w Polsce normy europejskie EN 1317.
  • Międzynarodowe Seminarium GAMBIT 2006 w Gdańsku
  • III kurs dla audytorów brd organizowany przez Politechnikę Krakowską, we współpracy z Politechniką Gdańską

Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie Zarządzenia nr 12  Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie audytu brd, wprowadzono procedury pilotażowego audytu brd w GDDKiA, w ramach których w 2005 roku wykonano 64 audyty brd wytypowanych wcześniej projektów drogowych.
 W I połowie 2006 roku rozpoczęto prace związane z podsumowaniem przeprowadzonych dotychczas  audytów brd w celu określenia ich poziomu merytorycznego, kwalifikacji osób przeprowadzających audyty, ustalenia listy podstawowych i najczęściej występujących błędów wykazywanych w raportach audytu, oraz efektywności wynikającej z przeprowadzanych audytów. Kompleksowe podsumowanie planuje się przeprowadzić wspólnie z Politechnika Krakowską i Politechniką Gdańską. 

Współpraca GDDKiA z partnerami, w zakresie brd

Kontynuowana jest wszechstronna współpraca z następującymi partnerami :

  • Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
  • Szwedzka administracja drogowa ( w ramach MoU)
  • GRSP,
  • Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
  • Instytut Transportu Samochodowego,
  • Politechniki: Gdańska, Krakowska, Warszawska,
  • Biura projektowe,
  • Samorządy lokalne,
  • Holenderski Instytut SVOW, zajmujący się tematyką brd, 
  • Policja,
  • Państwowy Niemiecki Instytut Drogownictwa – BASt.