Autostrada A4 - Miejsca Obsługi Podróżnych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o zakończeniu realizacji zadania zakładającego budowę parkingów na MOP-ach na autostradzie A4 na odcinku Wrocław- Katowice wraz z remontem nawierzchni na drogach krajowych nr 44 i 88. Było to zadanie dodatkowe wykonane w ramach oszczędności wynikających z projektu budowy autostrady A4 Kleszczów Sośnica.

Zadanie w zakresie MOP-ów obejmowało budowę parkingów i toalet na terenach przeznaczonych pod 16 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych po obu stronach autostrady (8 par) na odcinku autostrady A-4 Wrocław- Katowice w odległości co 8 do 15 km wg programu:

  • budowa parkingów dla samochodów osobowych, ciężarowych i autokarów
  • budowa toalet
  • budowa miejsc wypoczynku podróżnych (ławki, zadaszenia),
  • budowa infrastruktury obsługującej parkingi i toalety (odwodnienie, oświetlenie, kanalizacja sanitarna, zieleń)
  • budowa stanowisk do zrzutu nieczystości z autokarów
  • budowa stanowisk dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi na MOP-ach kat.II/III

Lokalizacja MOP-ów

Województwo dolnośląskie
MOP Krajków Północ i Krajków Południe – Kat I
MOP Oleśnica Mała i Witowice – Kat.II/III ( MOP-y z toaletą tymczasową TOI-TOI)

Województwo opolskie
MOP Wierzbnik i Jankowice – kat.I
MOP Rzędziwojowice i Młyński Staw – kat. II/III
MOP Prószków i Przysiecz – kat. I
MOP Wysoka i Góra św. Anny – kat.II/III

Województwo śląskie
MOP Proboszczowice i MOP Chechło – kat. I
MOP Wirek i Halemba – kat. II/III

Na wszystkich MOP-ach (za wyjątkiem MOP-ów Oleśnica-Witowice, gdzie brak jest wody i kanalizacji sanitarnej) zostały wybudowane toalety wyposażone w kabiny prysznicowe, toalety dla inwalidów i stanowiska do przewijania niemowląt. MOP-y zostały wyposażone w miejsca wypoczynku podróżnych (ławki, stoliki, zadaszenia) i urządzona została zieleń. Na MOP-ach kat. I jest rezerwa terenu pod usługi małej gastronomii zgodnie z kategorią MOP-ów. Na MOP-ach kat. II/III w projektach zagospodarowania i na terenie wyznaczone zostały obszary dla budowy infrastruktury zgodnie z kategoriami tj. dla stacji paliw, gastronomii, moteli i innych usług związanych z obsługą podróżnych.

Na MOP-ach kat. I znajdują się następujące ilości miejsc postojowych na każdym

  • samochody osobowe – 50-60 miejsc
  • samochody ciężarowe i autokary – 17 -20 miejsc
  • toalety – 5 kabin dla kobiet, 3 kabiny i 3 pisuary dla mężczyzn
  • po 1 toalecie dla inwalidów.

Na MOP-ach kat. II/II znajdują się następujące ilości miejsc postojowych na każdym

  • samochody osobowe 70 – 90
  • samochody ciężarowe i autokary 30-40
  • toalety – 6 kabin dla kobiet, 5 kabin dla mężczyzn i 4 pisuary oraz po 1 toalecie dla inwalidów.
  • 2 stanowiska dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi.

Ogółem wybudowanych zostało 1100 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych i 440 stanowisk dla pojazdów ciężarowych i autokarów.

Zadanie w zakresie remontu nawierzchni dróg krajowych nr 44 i 88 obejmowało:

Droga krajowa nr 88
Przebudowa nawierzchni drogi krajowej numer 88 na długości 640 m w rejonie dojazdu do węzła „Kleszczów” na autostradzie A-4 wraz z odtworzeniem rowów dla jej odwodnienia, polegająca na całkowitej rozbiórce istniejącej nawierzchni z płyt betonowych oraz budowie nowej nawierzchni dostosowanej do obciążenia 115 kN.

Droga krajowa nr 44
Przebudowa nawierzchni drogi krajowej nr 44 na odcinku od Gliwic do Borowej Wsi na długości 9 km polegająca na całkowitej rozbiórce istniejącej nawierzchni oraz budowie nowej nawierzchni dostosowanej do obciążenia 115 kN. Droga była przebudowywana z utrzymaniem ruchu w jednym kierunku, a dla jednego kierunku był wyznaczony objazd.
Zakres robót obejmował także przebudowę i budowę chodników, rowów odwadniających oraz regulację i przebudowę ok. 220 wjazdów bramowych wraz z regulacją 16 bram wjazdowych do posesji. Cały przebudowywany odcinek drogi znajduje się na terenie objętym wpływem eksploatacji górniczej, wiec przy przebudowie nawierzchni zastosowane zostały specjalne zabezpieczenia przed szkodami górniczymi (geosyntetyki).

Szacunkowa wartość robót wynosi 29 milionów euro i jest finansowana z funduszy ISPA/Fundusz Spójności, Krajowego Funduszu Drogowego i budżetu państwa.

mM08 Przysiecz DSCN1502.JPG  mM01 Wirek DSCN1361.JPG  mM02 Halemba DSCN1369.JPG 
mM02 Halemba DSCN1510.jpg  mM08 Przysiecz DSCN1021.JPG  mM10 Młynski Staw DSCN1412.JPG 
mM13 Olesnica HPIM2827.JPG  mM15 Krajkow Pn Obraz 016.jpg  mObraz 014.jpg