Liczą się tylko rzetelne informacje! Nie planowaliśmy i nie chcemy poprowadzić tranzytu przez Ursynów

GDDKiA nie planowała ani nie zamierza poprowadzić ruchu tranzytowego ulicami miejskimi przez Ursynów do czasu zakończenia realizacji S2 na odcinku od węzła Przyczółkowa do węzła Puławska. W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej nieprawdziwymi informacjami o planowanej organizacji ruchu w związku z finalizowaniem budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, stanowczo je dementujemy.



Terminy realizacji inwestycji

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku. Pisaliśmy o tym szerzej w komunikacie z 21 sierpnia br. https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/38864/W-tym-roku-polaczymy-wezel-Lubelska-z-Wilanowem

Nowe terminy zakończenia budów związane są z uznaniem przez inwestora (GDDKiA) części zasadnych roszczeń złożonych przez wykonawców poszczególnych odcinków S2 -  https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/37501/Poludniowa-Obwodnica-Warszawy-opoznienie-czy-zasadne-wydluzenie-czasu-na-ukonczenie-Wyjasniamy.

 

Poprawa warunków komunikacji

Realizowany obecnie razem z węzłem Lubelska ponad 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, po oddaniu do ruchu, niewątpliwie korzystnie wpłynie na odciążenie miejskiego układu drogowego w Warszawie. Tak jak wielokrotnie informowaliśmy oraz zgodnie z podanymi powyżej terminami w pierwszej kolejności planujemy oddać do ruchu przeprawę mostową wraz z węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński. Następnie do tego układu drogowego podłączyć zamierzamy odcinek do węzła Lubelska wraz z elementami tego węzła. W ten sposób podróżni zyskają nową alternatywę dla dojazdu do Warszawy od wschodu. Będą mogli tak jak dziś dojeżdżać DK2 i ul. Trakt Brzeski do Trasy Siekierkowskiej, bądź skorzystać z nowego odcinka drogi ekspresowej S2 i w zależności od celu podróży zjechać na węźle Patriotów, węźle Wał Miedzeszyński lub węźle Przyczółkowa.

Tranzyt z zakazem

Zgodnie z procedowanymi w Biurze Polityki Mobilność i Transportu Urzędu m.st. Warszawy projektami stałej organizacji ruchu dla drogi ekspresowej S2 POW przewidziano zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych powyżej 16t (poza drogą ekspresową).

W celu dokończenia robót na węźle Puławska niezbędne będzie uruchomienie węzła Ursynów Zachód. Dla obszaru przylegającego do S2 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Puławska dalej obowiązywał będzie wdrożony zakaz ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16t.

Taka sama sytuacja będzie na węźle Ursynów Wschód, gdzie w ramach czasowej organizacji ruchu związanej z brakiem przejezdności tunelu planowany jest zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych po terenie m.st. Warszawy, o czym świadczą m.in. procedowane w Urzędzie Miasta projekty.

Nieprawdziwe informacje wprowadzają w błąd

Twierdzenia pojawiające się w przestrzeni publicznej, w tym wypowiedzi przedstawicieli władz Dzielnicy Ursynów, mówiące o puszczeniu ruchu tranzytowego na teren Ursynowa, wprowadzają opinię publiczną w błąd. Wywołują jedynie niepotrzebne obawy u mieszkańców Ursynowa i Wilanowa.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że nigdy nie planowała poprowadzenia ruchu tranzytowego przez Ursynów. Proponowany objazd na terenie m.st. Warszawy jest przewidywany tylko i wyłącznie w przypadku wystąpienia awarii w tunelu (skutkującej jego zamknięciem), tak aby ruch odbywał się w sposób uporządkowany i umożliwiał jedynie ewakuację pojazdów znajdujących się bezpośrednio przed i w tunelu w momencie wystąpienia zdarzenia.

Dbamy o bezpieczeństwo

W ramach inwestycji wyznaczona została trasa po sieci dróg krajowych będących w zarządzie GDDKiA, której zadaniem będzie prowadzenie ruchu tranzytowego w sytuacji zamknięcia tunelu. Korzystać z niej będą pojazdy jadące w kierunku tunelu. Kierowcy będą informowani o zamknięciu tunelu na tyle wcześnie, że będą mogli zmienić trasę przejazdu i uniknąć przejazdu ulicami miejskimi.. Takie rozwiązanie wpłynie na wyeliminowanie utrudnień na terenie m.st. Warszawy w przypadku wystąpienia zdarzenia losowego w tunelu.

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa w ramach inwestycji powstaje również Centrum Zarządzania Tunelem i Centrum Zarządzania Ruchem. Jednocześnie przypominamy, że już w 2013 r. prowadzone były uzgodnienia związane z organizacją ruchu dla tej inwestycji. Kontynuacja tych uzgodnień odbywała się również na etapie tworzenia dokumentacji projektowej, a obecnie jest finalizowana.

Wychodząc naprzeciw mieszkańcom Warszawy

W tym miejscu chcemy przypomnieć, że zarówno na etapie przetargu jak i samej realizacji, otrzymywaliśmy wnioski i postulaty dotyczące wcześniejszego uruchomienia węzłów drogowych na terenie Ursynowa, jeszcze przed oddaniem tunelu do użytkowania. Wnioski te argumentowano chęcią poprawy komunikacji mieszkańców między dzielnicami Warszawy.