Udostępniamy kierowcom obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73

Już dzisiaj w godzinach popołudniowych kierowcy będą mogli ominąć Dąbrowę Tarnowską, jadąc drogą krajową nr 73 na trasie Tarnów - Kielce. Ruch tranzytowy nie będzie się już odbywał przez środek miasta, tak jak do tej pory. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. 



GDDKiA

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej 

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73 jest jednojezdniową drogą dwupasową klasy GP (główna przyspieszona) o długości ok. 6,9 km i nośności 115 kN/oś. W ciągu drogi powstało osiem obiektów inżynierskich: most na potoku Bagienica, pięć wiaduktów drogowych (trzy nad drogami i ulicami, dwa nad linią kolejową) oraz dwa przejścia dla zwierząt. Wykonany został system odwodnienia, drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wody. 

 

Umowa na kontynuację i oddanie do ruchu GDDKiA 

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców. Pierwsza umowa na budowę podpisana została 23 listopada 2016 r. W październiku 2017 r. budujące obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej konsorcjum firm przerwało prace. 19 października 2017 r. GDDKiA odstąpiła od kontraktu, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Wykonawca ten nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu. Coraz bardziej opóźniał prace, nie przedstawił programu naprawczego, chociaż podjął takie zobowiązanie, ograniczył swoje działania na budowie, a nawet wstrzymał prowadzenie robót. Nie realizował także swoich zobowiązań w zakresie wypłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców. 

 

Z drugim wykonawcą, polsko-węgierskim konsorcjum (Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, AZI-BUD i DUNA ASZFALT Út-és MélyépitÕ Kft.), umowa na kontynuację budowy została podpisana 10 lipca 2018 r. To konsorcjum ukończyło prace, co umożliwiło oddanie obwodnicy do ruchu. 

 

Dofinansowanie ze środków unijnych 

Wartość budowy wynosi ponad 102 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wysokość dofinansowania wynosi ponad 92 mln zł.  

 

Kalendarium GDDKiA 

14 lipca 2006 r. - podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej 

29 kwietnia 2010 r. - wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych 

27 lipca 2012 r. - wydanie decyzji ZRID 

26 listopada 2016 r. - podpisanie umowy na budowę 

19 października 2017 r. - odstąpienie od kontraktu 

10 lipca 2018 r. - podpisanie umowy na kontynuację budowy 

7 września 2020 r. - oddanie do ruchu