Obwodnica Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58

oddział: Olsztyn

długość: ok. 17 km

obecny etap – w przygotowaniu

 

Etap zrealizowany:

1 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na STEŚ-R wraz z materiałami do DŚU



Zadanie to obejmuje budowę obwodnicy Szczytna, która będzie jednojezdniową drogą klasy GP
o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

 

Zakres rzeczowy inwestycji:

•                 budowa obwodnicy Szczytna o nośności konstrukcji nawierzchni 115 kN/oś i przekroju poprzecznym 1x2 lub 2+1 (do ustalenia na etapie projektowania),

•                 budowa węzła drogowego Korpele oraz skrzyżowań,

•                 budowa obiektów inżynierskich,

•                 budowa dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych do obwodnicy,

•                 przebudowa dróg publicznych kolidujących z inwestycją,

•                 budowa rozwiązań dla ruchu pieszego i rowerowego (chodników / ścieżek rowerowych / ścieżek pieszo-rowerowych),

•                 budowa kanału technologicznego,

•                 budowa systemu odwodnienia drogi

•                 budowa oświetlenia drogowego,

•                 przebudowa  infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją,

•                 budowa urządzeń BRD,

•                 budowa urządzeń i obiektów ochrony środowiska,

•                 wycinka drzew i nasadzenia zieleni.

 

Planowane parametry techniczne:

•                 klasa techniczna drogi – GP

•                 prędkość projektowa – 80 km/h

•                 prędkość miarodajna – 100 km/h

•                 przekrój poprzeczny – 1x2 lub 2+1 (do ustalenia na etapie projektowania)

•                 szerokość pasa ruchu – 3,5 m

•                 szerokość pasa awaryjnego – nie dotyczy

•                 szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m

•                 szerokość pasa dzielącego – nie dotyczy

•                 minimalna szerokość pasa drogowego - 25 m,

•                 kategoria ruchu – KR4

•                 nośność nawierzchni – 115 kN/oś

•                 dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych

 

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczytna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 53 i 57. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Szczytnie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 53 i 57 stanowią popularne szlaki komunikacyjne na Warmii i Mazurach, samo miasto jest celem podróży turystycznych. Obwodnica będzie również istotna dla obsługi komunikacyjnej lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.