W województwie łódzkim pięć miast będzie miało obwodnice, które powstaną w ramach rządowego "Programu budowy 100 obwodnic".

Będą to obwodnice: Błaszek, Brzezin, Łowicza, Srocka i Wielunia.



- Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12

 

To całkowicie nowa inwestycja, już 3 września 2020 roku poznamy potencjalnych wykonawców opracowania studium korytarzowego wraz z elementami koncepcji programowej i uzyskania decyzji środowiskowej. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie tranzyt z centrum Błaszek. Miejscowość znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem i Kaliszem. Usprawniony zostanie zatem dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska. Planowane lata budowy: 2027 – 2029 r.

 

  - Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72

 

8 września 2020 roku poznamy oferty w przetargu na opracowanie studium korytarzowego wraz z elementami koncepcji programowej, jak również uzyskanie decyzji środowiskowej obwodnicy miasta. Jej zadaniem będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w Brzezinach w związku z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 72. Jest to połączenie pomiędzy drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i korytarzem północ-południe, czyli autostradą A1. Cały ruch odbywa się tam przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Planowane lata budowy: 2027 – 2029 r.

 

  - Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14/70/92

 

Łowicz jest szczególnym miejscem na mapie komunikacyjnej województwa łódzkiego . Położony jest w obrębie trzech dróg krajowych o numerach: 14, 70 i 92. Ruch z tych tras koncentruje się w centrum miasta. Budowa obwodnicy przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, warunki środowiska, a także odciąży układ komunikacyjny zwiększy przepustowość ulic miejskich w blisko 30-tysięcznym Łowiczu. Inwestycja bezwzględnie poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony do Warszawy, z drugiej strony włączających się do autostrad A2 i A1. Ogłoszenie przetargu na studium korytarzowe z elementami koncepcji przewidziane jest jeszcze we wrześniu tego roku. Planowane lata budowy: 2027 – 2029 r.

 

  - Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12/91

 

Srock jest jedyną z pięciu miejscowości w woj. łódzkim ujętych w „Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2023”, dla której były prowadzone prace przygotowawcze w ramach szerszego przedsięwzięcia, jakim jest rozbudowa drogi krajowej nr 12/91. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co przewidziane jest na koniec bieżącego roku. Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy liczy nieco ponad 3,8 km długości. Podstawowym jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości z uwagi na jej umiejscowienie w centrum Polski. Droga krajowa nr 12/91 na odcinku Srock – Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 i drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Srock narażony jest na uciążliwy ruch zarówno tranzytowy, jak i lokalny. Wyprowadzenie ruchu z zabudowań znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych w miejscowości i radyklaną zmianę warunków środowiska. Planowane lata budowy: 2025 – 2027 r.

 

    - Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45

 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano do ruchu obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowała jednak znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, polepszenie warunków bytowania, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu. Jeszcze we wrześniu 2020 r. ogłoszony będzie przetarg na opracowanie studium korytarzowego z elementami koncepcji programowej. Planowane lata budowy: 2027 -2029 r.