Postępują prace na obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40
Na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku wykonawca rozpoczął prace budowlane w ramach budowy północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu.

Pierwsze prace

Pierwszym fragmentem, na którym skoncentrowały się prace, jest odcinek o długości ok. 7 kilometrów z ponad 14-kilometrowej całkowitej długości obwodnicy. Obejmuje on obszar na północ od m. Ujazd i Sławięcice, pomiędzy drogą wojewódzką nr 426 (odcinek Zalesie Śląskie - Sławięcice), a włączeniem obwodnicy do istniejącego śladu drogi krajowej nr 40 w kierunku Pyskowic. Wykonywane są tam roboty ziemne (formowanie wykopów i nasypów), a także wzmacniane jest podłoże budowlane przed ułożeniem pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni, tzw. podbudowy pomocniczej. Rozpoczęły się także prace związane z przebudową niektórych elementów infrastruktury technicznej kolidującej z realizowaną obwodnicą.

Na pozostałych odcinkach, lokalnie prowadzone są prace przygotowawcze terenu przed rozpoczęciem robót ziemnych. W dwóch lokalizacjach prowadzone są prace archeologiczne, a ich efekty poznamy jeszcze w bieżącym roku.

 

Zakres inwestycji

Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda, jakie powstanie w ciągu DK40, trasa pobiegnie nowym śladem omijając Sławięcice i Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą województw opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.

Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy - o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Droga będzie miała nawierzchnię bitumiczną. 

 

Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.

Charakterystycznym obiektem, na który warto zwrócić uwagę, będzie obiekt mostowy w konstrukcji stalowej łukowej nad Kanałem Gliwickim. Jego rozpiętość to 90 m, natomiast szerokość 18,4 m pozwoli na zlokalizowanie na nim jezdni w układzie 3 pasów drogowych (tzw. przekrój 2+1).

Wartość umowy z Wykonawcą to 220,6 mln zł, a termin oddania drogi do ruchu przypadnie w IV kwartale 2022 r.

 

Kalendarium

- 15 października 2018r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy

- 20 listopada 2019r. - uzyskanie zmienionej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 -27 stycznia 2020r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

- 5 czerwca 2020r. - uzyskanie decyzji ZRID

- IV kw. 2022r. - zakończenie robót