Lipiec kolejnym miesiącem prac na realizowanych inwestycjach GDDKiA w woj. śląskim

Kontynuowane są budowy odcinków autostrady A1 pomiędzy granicą województw łódzkiego i śląskiego a węzłem Częstochowa Blachowania oraz drogi ekspresowej S1 Pyrzowice–Podwarpie i Przybędza-Milówka.



Budowa autostrady A1 od granicy województw łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ

Do końca lipca na trasie głównej zrealizowano około 7,5 km nawierzchni jezdni z betonu cementowego. Roboty te były realizowane od strony granicy województw łódzkiego i śląskiego na wschodniej jezdni budowanej autostrady do okolic Kruszyny (km 406+100). Te prace zakończono 25 lipca 2020 roku. Kolejny odcinek nawierzchni ma swój początek na węźle Mykanów i będzie realizowany w kierunku Łodzi na jezdni zachodniej, która docelowo będzie prowadziła ruch pojazdów do Częstochowy. Do końca lipca ułożono ok. 110 tysięcy m2 nawierzchni. Zakończenie tych robót powinno nastąpić pod koniec III kwartału 2020. Po zakończeniu robót nawierzchniowych rozpoczną się przygotowania do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na tym odcinku budowanej autostrady. Istotą tych zmian będzie przeniesienie ruchu na nowo wybudowane fragmenty jezdni, które zgodnie z planami powinno nastąpić w IV kwartale 2020. Na drodze lokalnej nr DL-07 zlokalizowanej po wschodniej stronie autostrady A1 trwają prace związane z wykonaniem wykopów i nasypów. Prowadzone są również na niej roboty mostowe, wykonane są fundamenty oraz konstrukcja obiektów.

 

W lipcu wykonano nawierzchnię z asfaltu lanego na wiaduktach drogowych WD-348 w Łochyni i WD-351 w ciągu drogi powiatowej nr DP-1059S, łączącej Mykanów i Kościelec. Wykonawca złożył do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Katowicach wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie dla wiaduktu drogowego WD-351. Przewidujemy, że wydanie pozwolenia na użytkowanie może nastąpić jeszcze w sierpniu. W lipcu realizowano prace przy ustrojach nośnych dwóch przejść dla dużych zwierząt, zlokalizowanych w pobliżu Wikłowa, a jedno przejście - nr PZ-340a wykonano w całości. Na 19 obiektach mostowych zakończono już budowę konstrukcji nośnej. Rozpoczęto nich wyposażanie i prace wykończeniowe.

 

Budowa autostrady A1 węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia

C:UsersdmarzynskaAppDataLocalMicrosoftWindowsINetCacheContent.WordA1.jpg

Na węzłach Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Północ oraz wzdłuż projektowanych MOP Wierzchowisko i MOP Gorzelanka kontynuowano prace przy budowie oświetlenia drogowego. Na łącznicach węzła Częstochowa Jasna Góra zabudowano słupy oświetleniowe wraz z oprawami. Zakończenie budowy oświetlenia drogowego na węźle Częstochowa Północ oraz wzdłuż trasy głównej w rejonie projektowanych MOP przewidziane jest do końca sierpnia 2020 roku. Równocześnie w lipcu toczyły się postępowania o udzielenie zamówień publicznych na:

  • budowę MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP II Wierzchowisko Wschód i MOP III Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota,
  • dokończenie budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) nad linią kolejową nr 146 wraz z odcinkiem dojazdowym autostrady A1.

W przygotowaniu są dokumenty do ogłoszenia ostatniego przetargu dla odcinka F autostrady A1 na dokończenie budowy dróg serwisowych, wykonanie pasów technologicznych, przebudowy pozostałych dróg poprzecznych, wykonanie systemu łączności autostradowej oraz realizację pozostałych robót wykończeniowych w zakresie robót branżowych, robót mostowych oraz zagospodarowania terenów wzdłuż dróg serwisowych wraz z nasadzeniami zieleni ochronnej.

 

Ponadto na węźle Częstochowa Blachownia wykonywano prace uzupełniające na drogach dojazdowych oznaczonych jako DS i DS2 - na włączeniu istniejących dróg gminnych zlokalizowanych po stronie południowej linii kolejowej nr 61, do oddanego do ruchu w dniu 10 czerwca 2020 r. ronda na skrzyżowaniu łącznicy BC z  drogą krajową nr 46. Trwała również budowa drogi dojazdowej DS.59 umożliwiającej dojazd do wykonanego zgodnie z Planem Działań Ratowniczych wyjazdu awaryjnego w km 434+000 oraz budowa drogi dojazdowej DS.58.1 na przedłużeniu ul. Długiej w miejscowości Łojki, mającej istotne znaczenie dla lepszego  skomunikowania obu części miejscowości przedzielonych wybudowaną autostradą A1. Prowadzono również prace utrzymaniowe polegające na koszeniu traw na pasie rozdziału i skarpach trasy głównej oraz na skarpach łącznic węzłów drogowych.   

 

Dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie

C:UsersdmarzynskaAppDataLocalMicrosoftWindowsINetCacheContent.WordFE_IS_RP_GDDKIA_pelna_nazwa.jpg

Na ciągu głównym jezdni drogi ekspresowej ułożono około 15 tysiąca m2 górnej warstwy technologicznej z betonu popiołowego o grubości 10 cm, 17,2 tysiąca m2 warstwy odsączającej z kruszywa naturalnego, na którą wbudowano prawie 15,5 tysiąca m2 podbudowy z mieszanki niezwiązanej stabilizowanej, a następnie ułożono 27,7 tysiąca m2 podbudowy bitumicznej. Wykonawca wbudował również 34 tysiące m2 warstwy wiążącej oraz ponad 40,5 tysiąca m2 warstwy ścieralnej.

 

Roboty ziemne skupiały się na pozyskaniu 25 tysięcy m3 materiału z wykopu, który następnie został wbudowany w nasyp drogowy. Zgodnie z planem, zakończono budowę konstrukcji drogi trasy głównej oraz łącznic, wyłączonej z ruchu części węzła Mierzęcice. W branży mostowej prace skupiały się realizacji dwóch obiektów nad drogą powiatową S3204 relacji Twardowice - Mierzęcice. Zrealizowano na nich płyty przejściowe, izolacje ustroju nośnego oraz ułożono asfalt twardolany. Wykonano również ustrój nośny wraz z płytami przejściowymi na przepuście P-11/1 w okolicy końca odcinka realizacyjnego, przed węzłem Podwarpie. Na bieżąco prowadzone również roboty branżowe przy budowie: kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, przebudów urządzeń wodnych. Kontynuowane prace elektroenergetyczne polegające na rozprowadzaniu i montażu słupów oświetleniowych na węźle Mierzęcice i przedłużeniu węzła Lotnisko.

 

W sierpniu planowane jest dokończenie robót bitumicznych, do warstwy ścieralnej włącznie, na ciągu głównym trasy S1, na odcinku od początku kontraktu w okolicach węzła Lotniska, do obiektu WE-4/2 nad drogą krajową nr 78, łącznie z węzłem Mierzęcice.

 

Do końca miesiąca Wykonawca planuje również zakończenie budowy wykopów w gruntach skalistych oraz zasypek przy obiektach mostowych. Kontynuowana będzie również budowa nasypów drogowych oraz rozpoczęcie realizacji płyt przejściowych na obiektach nad drogami powiatowymi WE-8/2 i WE-9/2 w Przeczycach. 

 

Budowa S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)

Trwa mobilizacja i organizacja zaplecza budowy. Wykonane są dojazdy do placu budowy, między innymi poszerzenie i stabilizacja ul. Nad Potokiem, dostosowanie Traktu Cesarskiego do prowadzenia wzmożonego ruchu budowlanego, ułożenie płyt na poszerzeniu ul. Za Groniem i na bypassie ul. Za Groniem. Budowana jest rampa najazdowa pod portal południowy tunelu drogowego nr 1, wykonane są drogi technologicznej dla obsługi estakad. Kontynuowane jest odhumusowanie trasy głównej. Prowadzone są wykopy pod portalami tuneli drogowych. Wykonane są nasypy. Przebudowywane są sieci wodociągowe m.in. przy ul. Wajdowej, w ciągu DK1, na łącznicy Ł1 na węźle Milówka. Demontowane są istniejące studnie wodociągowe i zbiorników wyrównawczych. Trwają prace przy przebudowie sieci elektroenergetycznej średniego napięcia.

 

W międzyczasie Wykonawca wystąpił do Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie o zatwierdzenie Planu Ruchu Zakładu prowadzącego drążenie tuneli z zastosowaniem techniki górniczej. Uzyskanie takiego zatwierdzenia jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia drążenia tuneli.