Egzekwujemy od wykonawcy należyte wykonanie jezdni na A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Częstochowa Południe

Wszelkie nieprawidłowości oraz odstępstwa od warunków kontraktowych zostaną usunięte w ramach gwarancji staraniem i na koszt wykonawcy.



Niezwłocznie po stwierdzeniu nierówności na jezdni, na krótkim odcinku - około 300 metrów, służby drogowe przystąpiły do zabezpieczenia i monitoringu miejsca oraz wprowadzenia ograniczeń prędkości. Jezdnia autostrady na tym odcinku została objęta monitoringiem geodezyjnym oraz wprowadzono ograniczenie prędkości do 110 km/h. Jednocześnie przystąpiono do ustalenia przyczyn powstania nierówności. W opinii rzeczoznawcy stwierdzono nadmierne zawilgocenie wodą opadową i penetrację wody gruntowej w korpus autostrady, która w końcowym efekcie spowodowała wypłukanie luźnego materiału i powstanie nierówności jezdni.

 

Aby skutecznie usunąć tę wadę, konieczne było wykonanie wgłębnego drenażu odcinającego napływ wody w podłoże pod jezdnią. Taki drenaż został wykonany w czerwcu br. Skuteczność tego rozwiązania jest na bieżąco monitorowana.

 

Wykonanie docelowej naprawy przez Wykonawcę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, przewidziane jest do końca września 2020 r. Aktualnie GDDKiA oczekuje na przedstawienie przez Wykonawcę programu naprawczego, który zgodnie z deklaracją Wykonawcy powinien zostać w przeciągu najbliższych dni przekazany Inżynierowi Kontraktu do weryfikacji. Niezwłocznie po jego zaaprobowaniu przez Zamawiającego i zatwierdzeniu przez Inżyniera Kontraktu  Wykonawca, w ramach obowiązków  gwarancyjnych i na własny koszt, przystąpi do naprawy nawierzchni.

 

Nierówność nawierzchni autostrady powstała na odcinku, którego wykonawcą było konsorcjum firm BERGER Bau Polska z Wrocławia oraz BERGER Bau z Bawarii. Nadzór inwestorski prowadziła firma Mott MacDonald Polska z Warszawy.

 

Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę odcinka autostrady od węzła Częstochowa Blachownia (bez węzła) - Częstochowa Południe (z węzłem) nastąpiło 31 sierpnia 2015 r. Plac budowy został przekazany wykonawcy 21 września 2015 r., a 2 sierpnia 2019 r. oddano trasę do ruchu. Autostrada objęta jest 10-letnim okresem gwarancji jakości.