Rozpoczyna się budowa S7 Moczydło - Miechów

Od symbolicznego wbicia łopaty rozpoczynamy budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów o długości 18,7 km. W pierwszej kolejności wyburzone zostaną budynki, które już zostały wykupione i opuszczone przez dawnych mieszkańców.



Zakres inwestycji

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa.

 

Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, powstaną drogi dojazdowe obsługujące tereny przyległe do pasa drogowego.

Zbudowane i przebudowane zostaną:

• przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną drogi i zjazdami,

• chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe,

• system odwodnienia korpusu drogowego (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie i inne oraz urządzenia ochrony środowiska),

• ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe,

• sieci elektroenergetyczne i wodociągowe.

 

Dla ochrony środowiska

W ramach zadania zaplanowano budowę ekranów akustycznych oraz siedmiu przejść dla zwierząt (dwóch górnych dla dużych zwierząt i pięciu dolnych dla małych, średnich i dużych oraz przejście dolne dla płazów). Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach i w separatorach. Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych. Posadzone zostaną nowe drzewa i krzewy. Cała droga zostanie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.

 

Termin realizacji robót 

Zgodnie z zapisami w umowie prace projektowe i roboty, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla odcinka Moczydło - węzeł Miechów, powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem będą wliczane okresy zimowe.

 

Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów została podpisana z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. 16 kwietnia 2020 r. Koszt prac wynosi 752 929 281,15 zł.

 

Kalendarium

15 stycznia 2015 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej, od której były odwołania

29 czerwca 2017 r. - podpisanie umowy z wykonawcą na projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID

10 sierpnia 2017 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej 28 grudnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję ZRID

4 września 2019 r. - wysłanie dokumentacji przetargowej do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE

30 września 2019 r. - uzyskanie decyzji ZRID

18 lutego 2020 r. - otwarcie ofert

17 marca 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty

16 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy na kontynuację projektowania i budowę

2020 - 2023 - lata realizacja inwestycji S7 od granicy z województwem świętokrzyskim do Krakowa

 

Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55,6-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

• Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km

• Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km

• Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km

• Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km

 

Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. 2

 

8 lipca 2020 r. nastąpi otwarcie ofert w przetargu na projekt i budowę S7 Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km.

 

Na odcinku S7 Szczepanowice - Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi 60% w zakresie robót mostowych i ponad 50% w ramach robót drogowych. W 70 % wykonane są wykopy, w 60% nasyp drogowy. Na trasie głównej roboty bitumiczne zrealizowane są w ok. 20%. W obrębie budowanego węzła Szczepanowice powstaje budynek Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r.

 

Dla odcinka S7 Widoma - Kraków 20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID. Wkrótce wykonawcy zostanie przekazany plac budowy.

 

Po ukończeniu drogi ekspresowej S7 otworzą się nowe perspektywy dla rozwoju gospodarczego i turystyki w Polsce. Szybka arteria łącząca portowe Trójmiasto, przez Warszawę, z Podhalem i Tatrami zwiększy dostępność północy i południa kraju, ale także południa Europy. Można też spodziewać się zwiększonego przepływu towarów pomiędzy krajami skandynawskimi, poprzez porty Gdańska i Gdyni a państwami grupy Wyszehradzkiej - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Droga ekspresowa S7 jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E77, przebiegającej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją, w miejscowości Chyżne.