Poprawi się bezpieczeństwo na 25 skrzyżowaniach w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przebuduje 25 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w całym kraju. Wesprze ją finansowo Unia Europejska, korzystając ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport.

miniskrzyzowania_spot.GIF  W Polsce, mimo relatywnie niskiego rzeczywistego wskaźnika motoryzacji i pewnej poprawy zanotowanej w ostatnich latach, zagrożenie zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego jest nadal wysokie. W ciągu ostatnich 15 lat (1990 - 2004) w kraju zarejestrowano ponad 820 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 100 tys. osób, a ponad milion zostało rannych. Bezpośrednie koszty tych zdarzeń wyniosły ponad 300 mld PLN, co oznacza średnio 20 mld PLN rocznie.

Główne problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce to: niebezpieczne zachowanie uczestników ruchu oraz nieodpowiednia jakość infrastruktury drogowej. Poziom wypadkowości podnoszą niebezpieczne obiekty w pasie drogowym, przejścia dróg tranzytowych przez miasta i miejscowości, błędne rozwiązania skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Po szczegółowej analizie wypadkowości skrzyżowań w całym kraju, wybrano do realizacji 25 z nich, które dotychczas charakteryzowały się podwyższoną wypadkowością, świadczącą o ich niebezpiecznej konstrukcji. Na skrzyżowaniach objętych programem zaobserwowano wyższy i odbiegający od średniej poziom wypadkowości, co skłoniło GDDKiA do podjęcia prac w celu ich przebudowy na bardziej bezpieczne.

Podstawowym celem przebudowy 25 niebezpiecznych skrzyżowań jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności ograniczenie liczby wypadków na każdym z tych skrzyżowań.

Realizacja celu głównego będzie możliwa dzięki realizacji celów cząstkowych, do których w zależności od typu skrzyżowania zalicza się:

  • zapewnienie bezpiecznego przejazdu użytkownikom krzyżujących się dróg,
  • ograniczenie prędkości i uspokojenie ruchu w obszarze skrzyżowania,
  • wzrost czytelności układu skrzyżowania,
  • maksymalne rozdzielenie i ograniczenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniu,
  • poprawę przepustowości i płynności ruchu na skrzyżowaniu,
  • zapewnienie odpowiedniej dostrzegalności i percepcji układu drogowego,
  • zapewnienie właściwych (bezpiecznych) warunków ruchu pieszych w obrębie
    skrzyżowania,
  • dostosowanie rozwiązań geometrycznych do obowiązujących wymagań technicznych,
  • przywrócenie właściwego stanu technicznego infrastruktury drogowej.

Koszt realizacji projektu wynosi 71 mln złotych. 61% tej kwoty pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.

Lista skrzyżowań

W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport realizowanych jest kilkanaście projektów:

  1. Przebudowa drogi krajowej numer 68 na odcinku Kukuryki - Wólka Dobryńska - www.Kukuryki.pl
  2. Przebudowa drogi krajowej numer 3 na odcinku Sulechów - Racula - www.SPOT.Racula.pl
  3. Budowa obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi krajowej numer 10 - www.iue.pl/kmz
  4. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Elbląg - Jazowa www.Jazowa-Elblag.pl
  5. Budowa autostrady A6 na odcinku Klucz - Kijewo - www.iue.pl/a6
  6. Budowa obwodnicy miejscowości Hrebenne
  7. Przebudowa drogi krajowej numer 22 na odcinku Elbląg - Grzechotki
  8. Budowa obwodnicy i mostu w Puławach
  9. Modernizacja autostrady A4 na odcinku Balice - Opatkowice
  10. Obwodnica Grójca w ciągu drogi krajowej numer 7
  11. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Grójec - Białobrzegi
  12. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Białobrzegi - Jedlińsk

Całkowita wartośc tych projektów wynosi niemal 3 miliardy złotych, z czego ponad 2 mld pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, a reszta ze źrodeł Krajowego Funduszu Drogowego.