Studium wykonalności dla autostrady A1 Stryków-Pyrzowice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt na opracowanie studium wykonalności wraz z analizą ruchu dla płatnej autostrady A1 na odcinku Stryków-Pyrzowice.

Umowę podpisano z firmą DHV Polska. Celem opracowania jest zaprojektowanie i dostarczenie narzędzia, pozwalającego na zrozumienie i określenie pozycji negocjacyjnej podmiotów ubiegających się o kontrakt na wybudowanie i użytkowanie autostrady płatnej A1 na odcinku Stryków – Pyrzowice.

Przy wykorzystaniu tego narzędzia zamawiający będzie mógł z podmiotami ubiegającymi się o kontrakt na budowę i użytkowanie autostrady wynegocjować optymalny model pobierania opłat i ich wysokości na wybranych odcinkach (lub na całej autostradzie) z uwzględnieniem interesu publicznego. Przewiduje się więc, że efektem będzie wykonanie analizy finansowej z punktu widzenia przyszłego koncesjonariusza – pod względem zyskowności i cash-flow, ustalenie optymalnych stawek poboru opłat czy ustalenie optymalnej długości trwania umowy.

Rozpoczęcie realizacji umowy planowane jest na 3 kwietnia br. Planowany okres realizacji wynosi 8,5 miesiąca.

Zaproszenie do składania wniosków w prekwalifikacji na wybór spółki, która ma zbudować i eksploatować autostradę A1 na tym odcinku zostało opublikowane 9 września 2005. Obecnie trwa procedura oceny złożonych dokumentów prekwalifikacyjnych.

Autostrada A1 na tym odcinku połączy węzeł Stryków, będący skrzyżowaniem dwóch szlaków (A1 północ-południe i A2 wschód–zachód) z Pyrzowicami w okolicach Katowic. Odcinek ten ma długość 180 km.