Inwestycje drogowe województwa śląskiego w czerwcu - podsumowanie

Czerwiec był kolejnym miesiącem wytężonych prac drogowych związanych z realizacją inwestycji GDDKiA w woj. śląskim. Trwają intensywne roboty na budowie odcinków E i F autostrady A1 oraz na drodze ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie i na obejściu Węgierskiej Górki.



Budowa autostrady A1 od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ

 

Do końca czerwca na trasie głównej autostrady A1 zrealizowano ok. 1,8 km warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego. Roboty te prowadzone są od strony granicy województw łódzkiego i śląskiego na wschodniej jezdni autostrady i cały czas postępują.

Na całym odcinku przygotowano już niższe warstwy konstrukcji nawierzchni tak, aby prace związane z układaniem warstwy nawierzchniowej mogły być prowadzone w sposób ciągły w kolejnych miesiącach.

Prace na wszystkich obiektach inżynierskich w ciągu autostrady (23 obiekty w tym: przejścia dla zwierząt małych i średnich pod autostradą, wiadukty autostradowe, przejścia gospodarcze oraz most autostradowy przez rzekę Pijawkę) są na etapie wyposażania i wykańczania. Główne prace konstrukcyjne związane z realizacją ustrojów nośnych zostały już zakończone.

W czerwcu, w zakresie drogi lokalnej DL-07, biegnącej po wschodniej stronie autostrady od m. Bogusławice, poprzez węzeł Mykanów do granicy kontraktu wykonywano roboty przygotowawcze, roboty ziemne i wzmacnianie podłoża. Prowadzono prace przy budowie trzech obiektów inżynierskich: na rzece Pijawce o podwójnej funkcji, tj. mostu drogowego i przejścia dla zwierząt, przejścia dla zwierząt (obiekty zlokalizowane między Bogusławicami a Łochynią). – Wszystkie te obiekty są na etapie wykonywania fundamentów.

W lipcu kontynuowane będą prace związane z układaniem warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego na ciągu głównym autostrady A1. Trwać będą również roboty na obiektach mostowych.

 

Budowa autostrady A1 węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia

C:UsersdmarzynskaAppDataLocalMicrosoftWindowsINetCacheContent.WordA1.jpg

Na początku czerwca na węźle Częstochowa Blachownia dokończono prace w zakresie: oznakowania poziomego grubowarstwowego, montażu oznakowania pionowego, montażu barier ochronnych, budowy ekranów akustycznych, budowy oświetlenia drogowego.

W dniu 10 czerwca 2020 r. węzeł Częstochowa Blachownia na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 46 został oddany do ruchu drogowego. W czerwcu również zakończono wykonywanie oznakowania poziomego grubowarstwowego na trasie głównej odcinka F oraz na węzłach Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Północ. Zakończona została także budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych.

W czerwcu na węzłach Częstochowa Jasa Góra i Częstochowa Północ kontynuowano prace przy budowie oświetlenia drogowego. Na węźle Częstochowa Jasa Góra prace są na ukończeniu. Pozostałe do zabudowy słupy oświetleniowe na łącznicach węzła ustawione zostaną w pierwszych dniach lipca, a zakończenie montażu energooszczędnych opraw typu LED planowane jest do dnia 10 lipca 2020 r. Zakończenie budowy oświetlenia drogowego na węźle Częstochowa Północ oraz wzdłuż trasy głównej w rejonie projektowanych MOP-ów przewidziane jest do końca sierpnia 2020 r. 

Równocześnie dla autostrady A1 na odcinku węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia w trakcie są postępowania o udzielenie zamówień publicznych na budowę MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP II Wierzchowisko Wschód i MOP III Zachód oraz na realizację Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota. Trwa również procedura wyłonienia wykonawcy na dokończenie budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) nad linią kolejową nr 146 wraz z odcinkiem dojazdowym do autostrady A1.

W przygotowaniu jest ogłoszenie ostatniego przetargu dla odcinka F autostrady A1 na dokończenie budowy dróg serwisowych, wykonanie pasów technologicznych, przebudowy pozostałych dróg poprzecznych. Wyłoniony wykonawca będzie również odpowiedzialny za wykonie systemu łączności autostradowej oraz realizację pozostałych robót wykończeniowych w zakresie robót branżowych, robót mostowych oraz zagospodarowania terenów wzdłuż dróg serwisowych z nasadzeniami zieleni ochronnej.

 

Dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie

 

C:UsersdmarzynskaAppDataLocalMicrosoftWindowsINetCacheContent.WordFE_IS_RP_GDDKIA_pelna_nazwa.jpg

W czerwcu prace skupione były głównie na robotach ziemnych – ułożono około 15500 m2 górnej warstwy technologicznej z betonu popiołowego. Na wykonaną warstwę układana jest podbudowa z kruszywa, a następnie podbudowa bitumiczna. Na bieżąco prowadzone są również wykopy w gruntach skalistych oraz nasypy. Obecne zaawansowanie prac na kontrakcie umożliwiło otwarcie frontu robót do wykonania pali pod słupy ekranów akustycznych. W czerwcu wykonano 139 pali wzdłuż dobudowywanej jezdni S1.

Na ukończeniu znajdują się prace związane z budową konstrukcji drogi na zamkniętej połówce węzła Mierzęcice w zakresie trasy głównej oraz łącznic. Po odbiorze warstwy podbudowy z mieszanki niezwiązanej, węzeł będzie przygotowany do ułożenia warstw bitumicznych.

Na bieżąco prowadzone są roboty branżowe: kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, przebudowa urządzeń wodnych. Kontynuowane są także prace branży elektroenergetycznej – rozprowadzanie i montaż słupów oświetleniowych na węźle Mierzęcice i przedłużeniu węzła Lotnisko.

Pod koniec czerwca zabetonowano ścianę oporową ramowego obiektu mostowego WE-8/2 (w ciągu S1 nad drogą powiatową S4745), tym samym kończąc prace konstrukcyjne branży mostowej. Kontynuowane są obecnie prace w zakresie izolacji ustrojów nośnych, układaniu krawężników oraz zasypek pod płyty przejściowe.

W lipcu planowane jest kontynuowanie prac budowlanych, których skutkiem będzie uciąglenie trasy S1 przy obiektach mostowych (skoordynowanie robót drogowych i mostowych) wraz z kontynuacją robót drogowych w zakresie konstrukcji. Przygotowanie poszczególnych odcinków pod układanie nawierzchni bitumicznych zakończy się w drugiej połowie miesiąca.

 

Budowa S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)

 

Na budowie drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki), po etapie projektowania, przystąpiono do etapu wykonania robót budowlanych. Aktualnie są wykonywane prace związane z usuwaniem warstw humusu. 25 czerwca br. na węźle Przybędza odbyło się symboliczne wbicie pierwszej łopaty. 

Równolegle z pracami na budowie prowadzona jest organizacja dróg dojazdowych do budowy w celu późniejszego transportu materiałów oraz wywozu urobku z tuneli.