Drogowe inwestycje na Pomorzu Zachodnim

Ostatnie lata to okres intensywnego rozwoju infrastruktury drogowej w województwie zachodniopomorskim.



Ostatnie miesiące i stan obecnyGDDKiA 

Ubiegły rok był pod tym względem iście rekordowy – udostępniliśmy kierowcom blisko 144 km nowych dróg – S6 Goleniów-Koszalin i obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Nastąpiło podwojenie długości dróg szybkiego ruchu w regionie.

Kolejne inwestycje są w realizacji - łącznie 13 dużych projektów o długości 132 km. Są to głównie odcinki S3 od Szczecina do obwodnicy Parłówka, S10 obwodnica Wałcza, S11 Koszalin-Bobolice oraz A6 w rejonie Szczecina.

Prowadzimy obecnie przetargi na realizację S3 Świnoujście – Troszyn. Trwają prace projektowe dla ostatniego fragmentu drogi S6 Koszalin-Słupsk, na którego realizację w ostatnich dniach zostało zapewnione finansowanie rządowe. Pozostałe 300 km dróg jest objętych pracami przygotowawczymi za kwotę około 200 mln złotych. Ponadto w województwie zachodniopomorskim w ramach rządowego programu 100 obwodnic powstanie 9 zupełnie nowych inwestycji.

 

S3 od Świnoujścia – w budowie i przebudowie

Droga krajowa nr 3 jest głównym szlakiem transportowym biegnącym wzdłuż naszej zachodniej granicy, jest to część korytarza łączącego północ i południe Europy. Droga jest w większości już gotowa na całym przebiegu, a do przełomu 2023 i 2024 roku ma być gotowa w całości od Świnoujścia do granicy z Czechami.

Obecnie na odcinku droga krajowa nr 3 od obwodnicy Troszyna do obwodnicy Miękowa jest drogą jednojezdniową. Natomiast odcinek od Miękowa do Rzęśnicy to dwujezdniowy odcinek wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku. Łącznie to 41,4 km drogi, które obecnie jest w przebudowie/rozbudowie.

Od Troszyna do Miękowa trwa budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 22,4 km wraz z obwodnicą Brzozowa. Powstają trzy nowe węzły drogowe. Na całym odcinku trwają intensywne prace. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na kwiecień przyszłego roku.

Od 10 czerwca br. kierowcy mogą już korzystać z dwóch jezdni i nowych węzłów drogowych Kliniska Wielkie i Rzęśnica na przebudowywanym odcinku S3 Miękowo-Rzęśnica. Jest to szczególnie ważne ze względu na sezon wakacyjny, podczas którego drogą S3 jeździ trzy razy więcej pojazdów niż podczas reszty roku.

Węzeł drogowy Kliniska zastąpił dotychczasowe skrzyżowanie kolizyjne, na którym często dochodziło do wypadków, a nowy układ węzła Rzęśnica sprawi, że nie będą tworzyły się przed nim zatory. Uruchomienie jezdni głównych i węzłów to nie koniec prac, wykonawca prowadzi jeszcze roboty przy drogach wspomagających, kończy przejście dla zwierząt, buduje ogrodzenie. Także na odcinku mamy jeszcze ograniczenie prędkości do 90km/h. Warto tu podkreślić, że uzyskanie efektu komunikacyjnego na S3 nastąpiło na 10 miesięcy przed terminem zakończenia kontraktu.

Ostatnim fragmentem S3, który pozostał jeszcze do realizacji jest ten położony najbardziej na północ Świnoujście-Troszyn. Obecnie jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje S3 na tym fragmencie o długości 33 km podzielonym na 2 odcinki realizacyjne. Planowany termin zakończenie inwestycji to I połowa 2024 roku.  

 

S6 do Koszalina i dalej

GDDKiA

Największą inwestycją drogową ostatnich lat była S6 Goleniów-Słupsk. Od ubiegłego roku kierowcy mogą korzystać z 130 km nowej drogi ekspresowej przecinającej woj. zachodniopomorskie. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na nowej trasie znajduje się 16 węzłów drogowych, 146 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady i przejścia dla zwierząt), 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych i 3 Obwody Utrzymania Drogi Ekspresowej.

Na obwodnicy Koszalina i Sianowa, która będzie miała długość 20 km, póki co możemy korzystać z fragmentów o długości 12 km. Na odcinku od węzła Koszalin Wschód do Sianowa wystąpiły problemy z warunkami geologicznymi. W związku z tym jest aktualizowana dokumentacja i w drugiej połowie tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy, który dokończy ten odcinek. W całości Koszalin i Sianów będziemy mogli ominąć w 2023 roku.

Przygotowujemy też do realizacji ostatni fragment S6 – Koszalin-Słupsk o długości 46 km. Opracowywane są projekty budowlane, które mają być gotowe do końca tego roku. W przyszłym roku zostanie uzyskana decyzja ZRID, a co za tym idzie pozyskane nieruchomości pod drogę. Wówczas również planowany jest przetarg, zakończenie inwestycji to perspektywa 2025 roku.  

 

S10 w przygotowaniu i realizacji

DK10 łączy Szczecin z Warszawą przez Bydgoszcz i Toruń. Trasa ta ma w przyszłości stać się drogą ekspresową. Obecnie trwa budowa jej dwóch ważnych odcinków, a pozostałe są w przygotowaniu.

Wznawiana jest budowa obwodnicy Wałcza, która przerwał poprzedni wykonawca. Nowi wykonawcy przystępują do robót drogowych i mostowych. Do końca tego roku trasa powinna być przejezdna.

Zaawansowana jest realizacja II jezdni obwodnicy Kobylanki w ciągu S10. W ramach zadania powstaje druga (północna) jezdnia obwodnicy o dł. 6,4 km. Nowa jezdnia jest już niemal gotowa, w lipcu ruch zostanie przeniesiony na nową jezdnię, po to żeby wyremontować istniejącą. Realizowana w ramach kontraktu droga wspomagająca Szczecin Zdunowo – Niedźwiedź jeszcze w wakacje będzie udostępniona do ruchu. Do końca tego roku wszelkie prace mają być zakończone. Wówczas jako droga ekspresowa zostanie oznakowany cały odcinek od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu.

Pozostałe odcinki drogi S10 są w przygotowaniu w ramach około 20 mln złotych przyznanych przez Ministra Infrastruktury w 2017 roku. Trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych, które wyznaczą przebieg drogi od węzła Kijewo w Szczecinie do obwodnicy Piły.  Następnie będą prowadzone badania geologiczne i prace nad dalszą dokumentacją, tak aby w 2022 roku być w gotowości do przetargu na zaprojektowanie i budowę.  

 

S11 – powstają kolejne odcinki

GDDKiA

DK11 łączy Pomorze Środkowe z południem Polski przez Poznań. W naszym województwie jej realizacja jest dość zaawansowana. Od ubiegłego roku gotowy jest odcinek Kołobrzeg-Koszalin, który powstał razem z droga S6. Również od jesieni ubiegłego roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka o długości 12 km. Nowa trasa wyprowadziła ruchu z centrum miasta.

Realizowane w formule projektuj i buduj są trzy odcinki S11 od Koszalina do Bobolic o łącznej długości 47,7 km. Umowy o łącznej wartości 1,5 miliarda złotych podpisaliśmy w lutym i marcu tego roku. Wykonawcy opracowują projekty budowlane. Roboty budowlane mają się rozpocząć w III kwartale przyszłego roku. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na koniec 2023 roku.

Na ostatnim odcinku S11 – który pozostał do realizacji Bobolice – Szczecinek o długości 24,5 km jest przygotowywana dokumentacja projektowa. Dokumentacja ta powinna być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie można uzyskać decyzję ZRID i ogłosić przetarg na realizację inwestycji.  

 

Przebudowa autostrady A6

Autostrada A6 powstała w drugiej połowie lat 30 ubiegłego wieku. Obecnie trwa przebudowa ostatnich fragmentów pamietających czasy przed II wojną światową. Jest to odcinek od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica o dł. 3,5 km i węzeł drogowy Szczecin Kijewo. Oba odcinki realizowała firma Energopol Szczecin, która wstrzymała prace, co spowodowało odstąpienie jesienią ubiegłego roku od umów.

Niezwłocznie przystąpiliśmy do inwentaryzacji i nowych przetargów – efekty już widać.

Na odcinku Dąbie-Rzęśnica nowy wykonawca zakończył już roboty drogowe – jedziemy dwiema jezdniami. Wybieramy wykonawcę, który dokończy budowę przejścia dla zwierząt i ogrodzenie. Do końca roku całość prac powinna być zakończona.

Nowi wykonawcy są w trakcie wznawiania robót na węźle drogowym Szczecin Kijewo. Do końca tego roku ma być gotowa jezdnia DK10 w stronę Szczecina wraz z nowym wiaduktem. W przyszłym roku ma być zrealizowany pozostały zakres przebudowy węzła.  

 

Nowe obwodnice 

Budując odcinki dróg ekspresowych nie zapominamy o mniejszych zadaniach. Wkrótce kierowcy będą mogli pojechać obwodnicą Węgorzyna w ciągu DK20. Budowana jest obwodnica Myśliborza w ciągu DK26, która wyprowadzi z zabytkowego centrum miasta ruch tranzytowy. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest w 2021 roku.

Kolejne ważne decyzje w sprawie obwodnic związane są z rządowym programem budowy 100 obwodnic w całym kraju. Dziewięć nowych obwodnic w ramach tego programu powstanie w województwie zachodniopomorskim. Będą to obwodnice: Gryfina na DK31, Szczecinka Stargardu i Złocieńca na DK20, Kołbaskowa na DK13 i Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22.

Spośród tych inwestycji jeszcze w IV kwartale tego roku ogłosimy przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnic Gryfina i Szczecinka.

Pozostałe inwestycje wymagają jeszcze prac przygotowawczych, a większość z nich będzie prowadzona od samego początku. W ciągu najbliższego tygodnia podpiszemy umowy na dokumentację dla obwodnic na DK22, dla pozostałych obwodnic będą sukcesywnie ruszać przetargi na prace przygotowawcze.  

 

Przygotowujemy Zachodnią Obwodnicę Szczecina

Bardzo ważną inwestycją, która jest w przygotowaniu jest Zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu S6. Droga ta połączy węzeł Goleniów Północ z węzłem w Kołbaskowie wzdłuż północnych i zachodnich granic Szczecina przechodząc pod Odrą dwururowym tunelem. Inwestycja ta stworzy ring komunikacyjny wokół Szczecina, znacznie poprawiając skomunikowanie całej aglomeracji.

Obecnie prowadzone są prace projektowe nad dokumentacją koncepcyjną oraz badania geologiczne na terenie przebiegu inwestycji. W tym roku Minister Infrastruktury w związku z wymaganym przedłużeniem tunelu pod odrą z 3,5 do 5 km przeznaczył dodatkowe 10 mln złotych na prace geologiczne.  

 

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu

Trwa realizacja w formule projektuj i buduj Tunelu w Świnoujściu, który trwale połączy wyspę Uznam z wyspą Wolin. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym około 1,44 kilometra jednorurowego tunelu w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Budowa tunelu trwa od zimy ubiegłego roku. Roboty obejmują budowę szybu startowego po stronie wyspy Uznam. Realizowana jest również infrastruktura towarzysząca – zakład prefabrykacji i separacji. Jeszcze w tym roku do Świnoujścia przypłynie maszyna drżąca i rozpocznie się jej montaż. Tunel powinien być gotowy we wrześniu 2022.