Intensywny rozwój sieci drogowej województwa śląskiego

Ostatnie miesiące to budowa strategicznych inwestycji drogowych – w szczególności A1 i S1. Na tym nie poprzestaliśmy, przygotowaliśmy również do realizacji kolejne odcinki dróg.



W grudniu ubiegłego roku oddaliśmy do ruchu odcinek autostrady A1, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Południe, i zgodnie z zapewnieniami, uruchomiliśmy węzeł Częstochowa Jasna Góra na przecięciu autostrady z DK43 w lutym 2020 roku oraz węzeł Częstochowa Blachownia na przecięciu autostrady z DK46 w czerwcu 2020 roku.

GDDKiA

Obecnie autostrada A1 w województwie śląskim ma już 150 km długości.GDDKiA 

Na autostradowej obwodnicy Częstochowy trwają jeszcze roboty. Trwa postępowanie przetargowe dotyczące budowy MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP II Wierzchowisko Wschód i MOP III Zachód, Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota, a w czerwcu planujemy ogłosić przetarg na dokończenie budowy obiektu nad koleją w rejonie węzła Częstochowa Północ. Ostatnim przetargiem dla odcinka F autostrady A1 będzie postępowanie, które wyłoni wykonawcę robót wykończeniowych. Zakładamy zakończenie wszystkich robót na kontrakcie w 2022 roku.

 

A1 nie kończy się w Częstochowie!

Trwają prace na północ od Częstochowy, aż do granicy województw śląskiego i łódzkiego (odcinek E). Zakończenie tych robót przypada w 2022 roku, a już w tym roku kierowcy pojadą po nowo wybudowanej jezdni autostrady A1 tak, aby móc prowadzić prace na jezdni, po której obecnie odbywa się ruch. W 2022 roku katowicki oddział będzie zarządzał autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km. Ukończenie tego kontraktu oraz 4 budowanych odcinków na terenie województwa łódzkiego pozwoli przejechać Polskę z północy na południe w czasie niewiele dłuższym niż 4 godziny.

 

Co jeszcze jest w budowie

W najlepsze trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Rozpoczęto już wykonanie warstw konstrukcji jezdni.

GDDKiA

W październiku 2019 roku podpisaliśmy umowę na budowę odcinka drogi S1 Przybędza - Milówka, tzw. Obejście Węgierskiej Górki. Odcinek ten powstanie w systemie „projektuj i buduj”. Dla kierowców istotne jest to, jeszcze w tym półroczu nastąpi rozpoczęcie właściwych prac budowlanych, obecnie trwa przygotowanie frontu robót. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w 2023 roku.

 

Grudzień 2019 roku przyniósł jeszcze jedno niezwykle ważne rozstrzygnięcie – podpisana została umowa na budowę obwodnic Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. To odcinek prawie 17 km, od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, który zostanie zrealizowany w systemie „projektuj i buduj”. W styczniu 2020 roku podpisaliśmy także umowę na zaprojektowanie odcinka Kromołów – Żerkowice o długości 7,7 km. Ten odcinek będzie realizowana już w tradycyjnym systemie – „buduj”.

 

Budowa drogi ekspresowej S1 od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej

W maju br. podpisaliśmy umowę na budowę jednego z 4 odcinków drogi S1 z Mysłowic od Bielska-Białej – odcinek 2 Oświęcim - Dankowice o długości 15,1 km. Dla pozostałych odcinków zakończenie postępowań przetargowych przewidujemy w połowie bieżącego roku. Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km,  została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;

II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;

III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;

IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.

 

W III kwartale br. czasie planowane jest podpisanie umowy na przebudowę odcinka S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza. Będzie to właściwie wybudowanie nowego odcinka drogi w śladzie istniejącej DK1.

 

Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.

 

Co projektujemy i przygotowujemy

Trwają intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą z województwa opolskiego a Tarnowskimi Górami i autostradą A1 (długości około 62 km), której zakończenie budowy przewidujemy w 2026 roku.

 

Pod koniec maja 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na długo oczekiwane i niezwykle potrzebne odcinki DK78: obwodnice Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i m. Goleniowy. Łączna długość inwestycji to ok. 25 km. Powstanie ona w ramach rządowego programu 100 obwodnic. Rządowy program 100 obwodnic zakłada wybudowanie w województwie śląskim także obejść: Blachowni i Herb (DK46) oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca (DK78).

 

Modernizujemy istniejącą infrastrukturę

W maju zakończyliśmy również budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych wzdłuż drogi krajowej nr 81 w Łaziskach Górnych. Tym samym okoliczne tereny położone w sąsiedztwie drogi są już chronione przed ponadnormatywnym hałasem pochodzącym od ruchu samochodowego. Wykonaliśmy ponad 0,5 km zabezpieczeń akustycznych o wysokości od 1,5 m – 6,0 m.

 

Poprawimy bezpieczeństwo ruchu drogowego na DK46 w Lisowicach

W kwietniu br. podpisaliśmy umowę na realizacje inwestycji. Zgodnie z kontraktem wykonawca zakończy prace do 15 listopada 2020 roku. Zakres zamówienia obejmuje m.in.:  

  • budowę sygnalizacji ostrzegawczej na przejściu dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania w Lisowicach, budowę zatoki autobusowej w kierunku Dobrodzienia na zachodnim wylocie skrzyżowania w Lisowicach,  
  • budowę zatoki autobusowej w kierunku Lublińca wraz z chodnikiem przy jezdni na wschodnim wylocie skrzyżowania w Lisowicach,  
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego po północnej stronie drogi krajowej od ul. Mickiewicza w Lisowicach do ronda w Lipiach Śląskich. 

Nowe ekrany na A4 i DK81

W maju ogłosiliśmy dwa przetargi na budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych wzdłuż A4 na odcinku Kleszczów – Sośnica oraz DK81 na odcinku Drogomyśl – Harbutowice. W ramach tych zadań zostanie wybudowane, łącznie ponad dwa kilometry ekranów akustycznych oraz przebudowane ponad 700 m już istniejących.