Komfortowo i bezpiecznie - ogłaszamy przetarg na trzeci z czterech odcinków przyszłej A18

Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trafiła dokumentacja przetargowa na 16-kilometrowy odcinek przyszłej A18. 
AKTUALIZACJA: od 12 czerwca ogłoszenie o przetargu jest widoczne na platformie zakupowej (link) 
AKTUALIZACJA: Termin składania ofert został przedłużony do 12 października br.



Wraz z pojawieniem się ogłoszenia o przetargu na platformie zakupowej GDDKiA rozpocznie się okres na przygotowanie ofert przez zainteresowanych wykonawców. Przetarg dotyczy odcinka, który zaczyna się 4 km przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu, zakres zamówienia i termin składania ofert.

Koronawirus nie zatrzymał polskich budów. Podpisujemy kolejne umowy, ogłaszamy kolejne przetargi. Branża budowlana docenia te rozsądne działania polskiego rządu. Niedawno podpisaliśmy umowę na realizację jednego z odcinków południowej jezdni autostrady A18. Dzisiaj kierujemy do przetargu kolejny odcinek. Pokazujemy dynamikę. Wkrótce zniknie jezdnia będąca złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy” i zastąpi ją komfortowa i bezpieczna jezdnia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. GDDKiA 


Co w ramach zamówienia?

Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi numer 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule „Buduj”.

 

Termin realizacji zadania

Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku. 


W kierunku autostrady

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi trzeci etap budowy autostrady A18.

 

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:

  • od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
  • od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
  • od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – granica województwa – trwa procedura przetargowa
  • granica województwa - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na III kwartał 2020 r.


A18 w kierunku zachodniej Europy 

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. 

 

Kalendarium inwestycji

  • 1996 r. – powstała Koncepcja Programowa,
  • 1998 r. – uzyskano decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi,
  • 2006 r. – zlecono opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzje środowiskowe) oraz dokumentacji technicznej (projekt budowlany, projekt wykonawczy),
  • 18 października 2007 r. – złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych w zakresie woj. lubuskiego oraz woj. dolnośląskiego,
  • 8 września 2008 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. lubuskiego,
  • 29 września 2008 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. dolnośląskiego, ale 15 października 2008 r. Oddział GDDKiA w Zielonej Górze złożył odwołanie od tej decyzji,
  • 27 lutego 2009 r. – uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uwzględniającą odwołanie GDDKiA i zmieniającą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z 29 września 2008 r.,
  • 10 maja 2010 r. – w związku z wyznaczeniem nowych obszarów Natura 2000 złożono wniosek o nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw),
  • 29 lipca 2010 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw),
  • 6 grudnia 2011 r. – wydana została decyzja ZRID,
  • 14 listopada 2019 r. – podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18,
  • 27 marca 2020 r. – rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
  • 24 kwietnia 2020 r. – podpisano umowę na przebudowę pierwszego odcinka jezdni południowej A18.