Obwodnica Szczuczyna. Mała część, wielkiego projektu - Via Baltica

Od jutra (15 maja) kierowcy będą mogli pojechać drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna, która tym samym stanie się dwujezdniową drogą ekspresową S61 na całej długości 8 kilometrów. To trzeci gotowy odcinek tej drogi - po fragmencie obwodnicy Augustowa (12,75 km.) i obwodnicy Suwałk (12,83 km). Budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.



GDDKiA

 

Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w II połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski - Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno - Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn - Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025).  

 

Różne nawierzchnie… GDDKiA 

Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest także bitumiczna) i przystosowana do najcięższego ruchu (115 kN /oś). Tym samym obwodnica stała się pierwszą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, ponieważ pierwsza jezdnia - wybudowana w 2015 roku - ma nawierzchnię bitumiczną.   

 

…ale standard „eski” 

Wybudowana II jezdnia ma długość około 6,58 km. Łączy się z powstałym w ramach pierwszego etapu budowy obwodnicy - dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma tym samym 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału.  

Wybudowano też wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe) oraz ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz wygrodzenia).

 

Budowa była realizowana w systemie „Projektuj i buduj” od 26 maja 2017 r. Całkowita wartość umowy na roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF. 

  

Parametry techniczne: 

  • Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 

  • Szerokość pasów ruchu: 3,5 m 

  • Pasy awaryjne: 2,5 m każdy 

  • Szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD 

  • Pas dzielący: od 5 do 12 m

  • Obciążenie nawierzchni: 115 kN /oś

  • 1 most z funkcją przejścia dla zwierząt

  • 4 wiadukty - wszystkie z funkcją przejścia dla zwierząt

  • 21 przepustów 

  • 208 metrów - długość ekranów akustycznych 

Kalendarium budowy II jezdni obwodnicy Szczuczyna GDDKiA 

26 maja 2017 r. - podpisanie umowy w systemie „Projektuj i buduj” 

10 października 2018 r. - uzyskanie ZRID 

16 października 2018 r. - rozpoczęcie robót w terenie 

15 maja 2020 r. - oddanie drogi do użytku  

 

S61 - w użytkowaniu, projektowaniu i budowie 

Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna).  

Pozostała część S61, blisko 177 kilometrów, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie “Projektuj i buduj” (przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie - w budowie. 

 

Harmonogram budowy S61 

  • Podborze – Śniadowo: 19,4 km, etap - uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r. 
  • Śniadowo – Łomża Południe: 16,99 km, etap – w budowie od sierpnia 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – czerwiec 2021 r. 
  • Łomża Południe – Łomża Zachód: 7,1 km, etap – w budowie od lutego 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom - IV kw. 2021 r. 
  • Łomża Zachód – węzeł Kolno: 12,9 km, etap - uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r. 
  • węzeł Kolno – Stawiski: 16,4 km, etap – w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom - III kw. 2021 r. 
  • Stawiski – Szczuczyn: 18 km, etap – w budowie od września 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r. 
  • Szczuczyn – węzeł Ełk Południe: 23,3 km, etap - w budowie od marca 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r.  
  • węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie: 22,9 km, etap - uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom: IV kw. 2021 r. 
  • węzeł Wysokie - Raczki: 20,2 km, etap - w budowie od października 2019 r.  Planowany termin udostępnienia kierowcom – II/III kwartał 2021 r.  
  • II jezdnia obwodnicy Szczuczyna: 8 km, etap - oddana do użytku 15 maja 2020 r. 
  • Raczki – Suwałki Południe (fragment obwodnicy Augustowa): 12,75 km, etap - w użytkowaniu od listopada 2014 r.  
  • Obwodnica Suwałk: 12,83 km, etap - oddana do użytku 13 kwietnia 2019 r.   
  • Suwałki – Budzisko: 24,1 km, etap - w budowie od stycznia 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r.