Mimo pandemii nie zwalniają prace budowlane

Postępują roboty na najbardziej wyczekiwanych inwestycjach drogowych, realizowanych przez GDDKiA na terenie woj. śląskiego, w szczególności budowie autostrady A1 i drogi ekspresowej S1.



Budowa autostrady A1 od gr. woj. łódzkiego i śląskiego do  węzła Częstochowa Północ  

Zakończy się już montaż belek nośnych na wiadukcie PZ-340a, będącym przejściem dla zwierząt dużych (przejście górą). Prace na tym obiekcie będą jeszcze kontynuowane 4 maja br.

 

GDDKiA 

 

W międzyczasie przygotowujemy się do montażu belek na kolejnym obiekcie inżynierskim. Tym razem będzie to przejście dla zwierząt nr PZ-338a, zlokalizowane w pobliżu granicy województw śląskiego i łódzkiego. Podobnie jako poprzednio, z uwagi na konieczność przeprowadzenia montażu belek prefabrykowanych nad jezdnią drogi krajowej nr 1, zajdzie konieczność zamknięcia jej odcinka w rejonie obiektu. Do zamknięcia drogi nastąpi w godzinach o najmniejszym natężeniu ruchu. Prace montażowe przeprowadzane będą w dniach:   

  • 11 maja br. od godziny 17:00 do 12 maja br. do godziny 5:00; 
  • 12 maja br. od godziny 17:00 do 13 maja br. do godziny 5:00; 
  • 13 maja br. od godziny 17:00 do 14 maja br. do godziny 5:00; 
  • 14 maja br. od godziny 17:00 do 15 maja br. do godziny  5:00. 

W kwietniu kontynuowano wykonanie podbudowy pomocniczej oraz nasypów (w tym górnych warstw). Rozbierano pozostałości po starej jezdni DK1. Rozpoczęto wykonywanie podbudowy zasadniczej z betonu cementowego, która jest elementem konstrukcji nawierzchni autostrady. Realizowano również prace inżynierskie na wszystkich obecnie realizowanych obiektach, m.in.: na przejściach dla zwierząt o numerach PZ-338a, PZ-338b, PZ-340a, PZ-349a Ppz-10, Pm-08, wiadukcie autotradowym WA-341, zintegrowanym obiekcie mostowym MA/PZ-345, czy wiaduktach drogowych numer WD-351 i WD-350. Wykonano elementy fundamentów (betonowanie, zasypki), podpór (przyczółków, filarów, wnęk dylatacyjnych), ustroju nośnego (poprzecznice, przygotowania do montażu belek). Trwały także prace branżowe, takie jak przebudowa sieci gazowej, elektroenergetycznej, kanalizacji deszczowej (wraz ze studniami kanalizacyjnymi i przykanalikami), rowów melioracyjnych oraz zbiorników infiltracyjnych (ZB-5, ZB-6, ZB-9) i podziemnych (ZB-11). 

 

Budowa autostrady A1 węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia

GDDKiA

 

Zakończyliśmy już planowane do realizacji w kwietniu br. roboty bitumiczne, włącznie z warstwą wiążącą na połowie jezdni DK46 oraz na łącznicy BC węzła Częstochowa Blachownia wraz z częścią ronda. Dobiegają również do końca roboty brukarskie w tym rejonie. Rozpoczęliśmy przygotowania podłoża pod wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych jezdni na południowym pasie ruchu drogi DK46 wraz z częścią ronda. Wykonanie pozostałej części robót bitumicznych zaplanowano od 25 do 29 maja br.

 

GDDKiA 

 

Po nadchodzącym weekendzie majowym startujemy z oznakowaniem poziomym autostrady. Prace rozpoczniemy od wykonania oznakowania na trasie głównej autostrady. Następnie przeniesiemy się z frontem robót na węzły: Częstochowa Blachownia oraz Częstochowa Jasna Góra (Lgota). Wykonanie całości zakresu, zgodnie z warunkami umownymi, zostanie zakończone do końca czerwca br.

 

Całe oznakowanie poziome wykonane zostanie jako grubowarstwowe z mas termoplastycznych. Linie krawędziowe P-7b na ciągu głównym autostrady i na węzłach, zostaną wykonane jako linie białe akustyczne typu "baretka" powodujące powstanie efektu akustycznego i wibracji po najechaniu na nie kołem pojazdu.

 

Przykład oznakowania z masy termoplastycznej typu "baretka".

 

Linie segregacyjne (przerywane) na ciągu głównym autostrady i na węzłach oraz pozostałe linie, w tym obwiednie powierzchni wyłączonych z ruchu, wykończone zostaną strukturą typu ,,dot-line”. 

 

Przykład oznakowania z masy termoplastycznej typu "dot-line”.

 

Pozostałe elementy oznakowania takie jak. strzały, powierzchnie wyłączone z ruchu i inne symbole oznakowania drogowego wykonane zostaną jako gładkie z mas termoplastycznych.

 

Przykład gładkiego oznakowania z masy termoplastycznej

 

W trakcie wykonywania oznakowania zastosujemy tymczasową organizacje ruchu dla robót postępujących. Będzie się to wiązało z koniecznością wprowadzenia limitów prędkości oraz zawężenia przekroju jezdni.

 

Kontynuujemy montaż ekranów akustycznych. Wykonano już 28,5 tys. m2 wypełnienia panelami pochłaniającymi oraz 1000 m2 paneli przeciwolśnieniowych.

 

Rozpoczęto również budowę oświetlenia drogowego. Aktualnie, na istniejących już słupach oświetlenia, wykonywane są pomiary linii kablowych oraz montaż złączy. Ta czynności są już zaawansowane w ponad 90%. Od przyszłego tygodnia planowane jest rozpoczęcie montażu brakujących słupów oświetlenia drogowego. Do zamontowania jest prawie 700 słupów. Do końca maja planujemy zamontować około 450 szt. W pierwszej kolejności montowane będą na węzłach Częstochowa Blachownia oraz Częstochowa Północ, następnie na jezdni zasadniczej A1 w rejonach Miejsc Obsługi Podróżnych. Do oświetlenia tego odcinka autostrady zastosowane zostaną  nowoczesne i energooszczędne oprawy typu „Led” zintegrowane z inteligentnym system sterowania i monitorowania.​

 

Kolejne przetargi
Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ, dokończenie budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) nad linią kolejową nr 146 wraz z odcinkiem dojazdowym autostrady A1. Do realizacji pozostają również drogi serwisowe i technologiczne, MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP II Wierzchowisko Wschód i MOP III Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu. Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. 

 

Dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie

GDDKiA

Na początku bieżącego miesiąca wykonany został odcinek próbny podbudowy bitumicznej o długości ok. 500 mb (5200 m2) mający na celu przeprowadzenie badań sprawdzających zgodność parametrów masy ze specyfikacjami technicznymi oraz zatwierdzonym projektem technologicznym wykonania robót bitumicznych.

 

GDDKiA 

 

Konstrukcja warstw bitumicznych ciągu głównego drogi S1:

  • 4 cm – warstwa ścieralna SMA 11
  • 8 cm – warstwa wiążąca AC WMS 16
  • 13 cm – warstwa podbudowy zasadniczej AC WMS 16

Po uzyskaniu pozytywnych wyników badań ułożonej już podbudowy, będą kontynuwane prace bitumiczne na kolejnych odcinkach trasy S1 w drugiej połowie maja. Obecnie prowadzone są prace związane z budową konstrukcji drogi na zamkniętej połówce węzła Mierzęcice w zakresie trasy głównej oraz łącznic.

 

W bieżącym tygodniu przeprowadzono betonowanie największego, trzyprzęsłowego obiektu mostowego ME-10/2 nad rzeką Czarna Przemsza, wbudowano ok. 500 m3 mieszanki betonowej.

 

GDDKiA 

 

W nastepnym tygodniu planowane jest betonowanie ostatniego ustroju nośnego kontraktu na obiekcie WE-9/2 w ciągu ul. 21 stycznia w Przeczycach. Na pozostałych obiektach, w ciągu drogi eskpresowej , o numerach WE-1/2, WE-5/2, WE-8/2, które są wiaduktami nad drogami powiatowymi oraz na wiadukcie na drogą krajową nr 78 (WE-4/2) trwa izolacja ustrojów nośnych, wykonywane są kapy chodnikowe oraz zasypki pod płyty przejściowe.

 

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)

Kończy się  etap projektowania tego 8,5 – kilometrowego odcinka drogi. W połowie maja br. powinno nastąpić zatwierdzenie projektów wykonawczych umożliwiających realizację robót budowlanych. Po tym rozpocznie sie już etap budowy, a prace będą mogły ruszyć pełną parą. W między czasie wykonywane są prace przygotowawcze. Prowadzona jest wycinka drzew w pasie drogi i wyburzenia obiektów kolidujących z przyszłą trasą.

 

GDDKiA