Ostatnia umowa na budowę trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Jak wcześniej zapowiadaliśmy została podpisana umowa na dokończenie prac budowlanych na odcinku drogi S5 na odcinku Nowe Marzy - Świecie. 



GDDKiA

Umowa na kontynuację robót 

27 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa z firmą Budimex S.A. na dokończenie prac budowlanych na odcinku drogi ekspresowej S5 między węzłami Nowe Marzy na A1 a Świeciem Południe (Dworzysko). Długość tego odcinka wynosi 23,3 km. W ramach tego zadania wykonawca zbuduje dwujezdniową drogę ekspresową z rezerwą pod trzeci pas. Powstanie nowy węzeł Sartowice, a istniejące węzły na obwodnicy Świecia: Świecie Północ, Zachód i Południe zostaną wyremontowane. Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku trasy S5 wyniesie 566 786 115,60 zł. Termin wykonania został określony na 22 miesiące bez wliczania okresów zimowych. 

 

Już wcześniej zapowiadaliśmy podpisanie tej umowy: 

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/37356/Umowy-na-kontynuacje-budowy-trasy-S5-Nowe-Marzy-Swiecie-Poludnie-Bydgoszcz-Polnoc

 

Dlaczego ponowny wybór wykonawcy? GDDKiA 

Przypomnijmy, że po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, 11 czerwca 2019 r. odstąpiliśmy od umów z firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca nie wywiązał się z wezwań GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem. Nie regulował również płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania. 

 

Strategiczne znaczenie S5 

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz pośrednio Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim. 

 

Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim (z północy na południe): 

  • Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - 27 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
  • Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - 23 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych; 
  • Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem; 
  • Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.; 
  • Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - 13 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych, trwają prace budowlane; 
  • Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.; 
  • Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem. 

Opracowujemy studium korytarzowe 

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km². 

 

Informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej: 

Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.