Kolejna umowa na budowę S7 do Krakowa

Podpisaliśmy umowę na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów o długości 18,7 km. Wartość umowy wynosi ponad 752 mln 929 tys. zł.



S7 to droga, która połączy północ i południe Polski, a jednocześnie arteria komunikacyjna niesłychanie ważna dla województwa małopolskiego i jego mieszkańców. Dzisiejsza umowa to dowód na to, że dotrzymujemy słowa i sukcesywnie kierujemy do realizacji bardzo potrzebne i długo oczekiwane odcinki dróg - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

 

Rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy były możliwe dzięki zwiększeniu środków na tę inwestycję o 68 mln zł przez Ministra Infrastruktury. W ciągu tygodnia wykonawcy, firmie INTERCOR, zostanie przekazany plac budowy. Dla inwestycji została już wydana przez Wojewodę Małopolskiego zgoda na realizację.  

 

Zakres inwestycji GDDKiA 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - węzeł Miechów, o długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni z ruchem w kierunku Kielc oraz  MOP Małoszów w kierunku Krakowa.  

 

Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt.  

 

Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, powstaną drogi dojazdowe obsługujące tereny przyległe do pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane zostaną: 

  • przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną drogi i zjazdami,  

  • chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe, 

  • system odwodnienia korpusu drogowego (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie i inne oraz urządzenia ochrony środowiska),  

  • ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, 

  • sieci elektroenergetyczne i wodociągowe. 

W trosce o środowisko  

W ramach zadania zaplanowano budowę ekranów akustycznych, siedmiu przejść dla zwierząt: dwóch górnych dla dużych zwierząt i pięciu dolnych dla małych, średnich i dużych oraz przejście dolne dla płazów. Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach i w separatorach. Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych. Posadzone zostaną nowe drzewa i krzewy. Cała droga zostanie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.  

 

Termin realizacji robót  

Zgodnie z zapisami w umowie prace projektowe i roboty, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla odcinka Moczydło - węzeł Miechów, powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem będą wliczane okresy zimowe.  

 

S7 od granicy z województwem świętokrzyskim do Krakowa 

Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55,6-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:  

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km 

  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km 

  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km 

  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km 

Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. 

 

Od decyzji środowiskowej, wydanej dla 5-kilometrowego odcinka Miechów - Szczepanowice, do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołało się Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Ochrony Krajobrazu Poradowa. Procedura odwoławcza nie jest jeszcze zakończona. 

 

Na odcinku S7 Szczepanowice - Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i trwały bez większych przerw w okresie zimowym. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi ponad 27% w zakresie robót mostowych i ponad 24% w ramach robót drogowych. Wykonywane są wykopy, wymieniane słabonośne grunty i wznoszone nasypy. Na obiektach mostowych betonowane i zasypywane gruntem są fundamenty podpór i przyczółków oraz wykonywane są zbrojenia i betonowanie filarów.  Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r. 

 

Dla odcinka S7 Widoma - Kraków w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim trwa procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

 

Droga ekspresowa S7 od granicy pomiędzy województwami świętokrzyskim i małopolskim do Krakowa jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E77, przebiegającej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją w miejscowości Chyżne. 

 

Kalendarium 

15 stycznia 2015 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej, od której były odwołania 

29 czerwca 2017 r. - podpisanie umowy z wykonawcą na projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID 

10 sierpnia 2017 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej 

28 grudnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję ZRID 

4 września 2019 r. - wysłanie dokumentacji przetargowej do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE 

30 września 2019 r. - uzyskanie decyzji ZRID 

18 lutego 2020 r. - otwarcie ofert  

17 marca 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty 

16 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy na kontynuację projektowania i budowę 

2020 r. - 2023 r. - realizacja inwestycji