Na budowie mostu w Kurowie koło Nowego Sącza widać postępy prac.

Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r i trwa nieprzerwanie. Prace były prowadzone także w okresie zimowym, pomiędzy 15 grudnia i 15 marca i ich zaawansowanie wynosi obecnie 23,8 %. Aktualnie prowadzone są m.in. prace polegające na betonowaniu podpór obiektu.



W trakcie prowadzenia prac jedne etapy są rozpoczynane, a inne kończone. Zakończono już I etap betonowania korpusu przyczółka od strony Brzeska, a także betonowanie filara po stronie Nowego Sącza. Trwa zasypywanie fundamentów przyczółków i podpór. Wykonywany jest przepust. Roboty prowadzone są od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 20.00 a w soboty do 16.00.

 

Most budowany jest poniżej starego obiektu, na którym do czasu ukończenia nowego będzie się odbywał ruch. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. Będzie obiektem typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, ale też bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie most w Kurowie, na Dunajcu.

 

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Droga zostanie rozbudowana do klasy GP, a skrzyżowanie z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie inwestycji są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka 3 przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu, budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.

 

Wykonawcą inwestycji jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier. Umowa podpisana została 10 czerwca 2019 r. Inwestycja z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma być wykonana w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale do czasu realizacji nie są wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca), których będzie w tym przypadku dwa. Most powinien być gotowy przed końcem 2021 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.