Drogowcy ochronią Mazury i nie mijają się z prawdą
W związku z zarzutem postawionym GDDKiA we wtorkowej publikacji Rzeczpospolitej pt. „Tiry rozjadą Mazury?” jakoby drogowcy mijali się z prawdą pragniemy całkowicie zdementować tę rażącą nieścisłość. GDDKiA planując budowę – wbrew temu co sugeruje Rzeczpospolita – nie lekceważy żadnej opinii, bowiem prowadzi obecnie konsultacje społeczne, inwentaryzację przyrodniczą, analizę wielokryterialną (środowiskową, społeczną, techniczną i ekonomiczną) dla kilku wariantów przebiegu drogi nr 16 niezbędne do opracowania raportu o oddziaływaniu drogi na środowisko – pierwszego etapu przygotowania budowy drogi.

W ramach prowadzonych prac GDDKiA zwraca się do wielu instytucji i organizacji o wyrażenie opinii, co do proponowanych wariantów przebiegu. Zwracaliśmy się więc i do Mazurskiego Parku Krajobrazowego i do nadleśnictwa w Strzałowie i do innych nadleśnictw w okolicach planowanej drogi.
Tak szczegółowa analiza, poznanie wszystkich „za” i „przeciw” dla każdego z wariantów stanie się podstawą do wskazania, który z nich jest optymalny. Wówczas GDDKiA wystąpi o odpowiednią decyzję wojewody i uzgodnienie Ministra Środowiska, które przesądzą o wyborze wariantu.

Raz jeszcze podkreślamy, że podczas opracowywania koncepcji docelowego przebiegu drogi krajowej nr 16 nadrzędnym celem GDDKiA i projektantów przy wytyczaniu nowego przebiegu drogi jest maksymalne odsunięcie trasy od obszarów objętych ochroną. W tym celu wykonywana jest inwentaryzacja przyrodnicza na wszystkich wariantach przebiegu drogi, która zostanie wykorzystana przy opracowywaniu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Potrzeba konsultowania przebiegu nowej drogi jest przez GDDKiA traktowana priorytetowo. Na obecnym etapie nie przesądzamy  o wartości żadnego z wariantów drogi. Dlatego też prowadzone są zakrojone na szeroką skalę działania informacyjne. Organizowane są spotkania dla mieszkańców miejscowości, których planowana inwestycja będzie dotyczyć, na których mieszkańcy, samorządy lokalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość wypowiadania się w sprawie przebiegu drogi, składania uwag, opinii i ewentualnych zastrzeżeń. Aby dotrzeć z informacją o projektowanej drodze do jak najszerszego grona osób i organizacji, także spoza terenu objętego projektem,  inwestor wraz z projektantem uruchomili stronę internetową http://www.mragowo-orzysz.pl/, na której zamieszczone są dokładne informacje o wariantach planowanej trasy.

Dzięki dotychczasowym działaniom konsultacyjnym projektant pozyskał wiele cennych informacji mogących mieć znaczenie dla przyszłego kształtu drogi. Udało się, np. już na tym etapie ustalić potrzebę budowy dodatkowego węzła drogowego pomiędzy miejscowościami Woźnice i Olszewo. Efektem konsultacji społecznych jest również przedstawiona przez Urząd Miasta i Gminy w Mikołajkach propozycja nowego wariantu drogi, odsuniętego na północ w stosunku do innych wariantów, zakładająca między innymi budowę mostu przez Tałty o dł. 550 m. Propozycja ta jest obecnie analizowana przez projektanta.

Inwentaryzacja przyrodnicza i analiza wielokryterialna wszystkich wariantów w raporcie o oddziaływaniu na środowisko wskaże wariant najmniej szkodliwy dla środowiska naturalnego i ten wariant będzie rekomendowany przez inwestora do realizacji.