Uszkodzone znaki graniczne oraz niszczenie pasa drogowego przy drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA
Na terenie województwa opolskiego od 2016 roku trwa proces wznawiania granic pasów drogowych na drogach krajowych i będzie kontynuowany w latach następnych. Proces ten polega na wznowieniu przesuniętych, uszkodzonych lub zniszczonych znaków granicznych działek ewidencyjnych stanowiących pas drogowy, tj. ich wyznaczeniu i stabilizacji w terenie.

Ustawa o drogach publicznych definiuje pas drogowy jako wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzeniami związanymi z potrzebami zarządzania drogą.

 

Wzdłuż przebiegu granic pasa drogowego ustawiane są słupki z napisem „PAS DROGOWY” ( w kolorze żółtym). Stabilizowane są na gruntach będących własnością Skarbu Państwa w trwałym zarządzie GDDKiA. Wyznaczają one granice pasa drogowego i służą nam w określeniu, w jakim  zakresie nasze służby mają prowadzić prace utrzymaniowe, a właścicielom nieruchomości sąsiednich wskazują granicę użytkowania swojej nieruchomości. W żadnym przypadku nie są stabilizowane na działkach prywatnych.

 

W związku z powyższym przypominamy:

1. umieszczone na gruncie znaki graniczne w ramach prowadzonych prac geodezyjnych związanych z pomiarami granic pasa drogowego realizowane na drogach krajowych województwa opolskiego podlegają ochronie. Zaznaczamy, że znaki graniczne i urządzenia zabezpieczające te znaki, podlegają ochronie prawnej zgodnie Ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Dz.U. 2019 r. poz. 725 ze zm.). Natomiast ochrona świadków betonowych z napisem „Pas Drogowy” podlega ochronie własności na podstawie przepisów ogólnych Kodeksu Cywilnego.

 

2. o zaprzestaniu zajmowania pasa drogowego w sposób nieuprawniony, gdy w wyniku wyżej wymienionych prac geodezyjnych ujawnione zostanie zajęcie pasa drogowego. Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (np. budowlą, pracami rolnymi, itp.), zgodnie z art. 40 Ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 698 ze zm.) wymaga każdorazowego wystąpienia do GDDKiA Oddziału w Opolu, o odpowiednie zezwolenie wydane w drodze decyzji administracyjnej lub zawarcie umowy. Za zajęcie pasa drogowego może być pobierana opłata. Zgodnie z treścią art. 40 ust. 12 ww. ustawy: „za zajęcie pasa drogowego: bez zezwolenia zarządcy drogi lub bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 22 ust. 2, 2a lub 2c, zarządca drogi jest zobowiązany do wszczęcia postępowania i wymierzenia kary. Podstawą ustalenia tej ostatniej jest dziesięciokrotność opłaty za zajęcie pasa drogowego.

 

Ponadto zaoranie pasa drogowego, zawężanie w inny sposób pasa drogowego lub przydrożnego stanowi wykroczenie zgodne z art. 100 kodeksu wykroczeń i zagrożone jest karą grzywny do 1000 złotych lub karą nagany. W przypadku, gdy droga lub pobocze zostaną trwale zniszczone lub uszkodzone, według przepisów kodeksu karnego (art. 288) sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

 

Wobec powyższego, GDDKiA zastrzega sobie możliwość dochodzenia konsekwencji prawnych od osób które zniszczą, przesuną lub uczynią niewidocznymi ww. znaki graniczne oraz zajmują pas drogowy bez wymaganego zezwolenia zarządcy drogi.