Sześć z Programu #100obwodnic w lubuskim

W programie „100 obwodnic” na lata 2020-2030, opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury znalazło się sześć obwodnic w województwie lubuskim.



Lista lubuskich zadań ujętych w Programie:

  1. Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22GDDKiA
  2. Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31
  3. Obwodnica Krosno Odrzańskie w ciągu drogi krajowej nr 29
  4. Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24
  5. Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22
  6. Obwodnica Wschowej, Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

 

Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie. Droga krajowa nr 22 jest ważnym korytarzem transportowym nieograniczającym się tylko do województwa lubuskiego. Obwodnica usprawni ruch zarówno na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim, ale także pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 i Trójmiasta.

 

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miasta;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie prowadzącej z Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta.

 

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31

Stan prac przygotowawczych

Prace przygotowawcze zostały rozpoczęte dzięki ujęciu na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych. W I Etapie realizacji wykonywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z uzyskaniem Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Koncepcja Programowa wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym.

 

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Kostrzyna nad Odrą jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście a jest pochodzący z dróg krajowych nr 31 a także nr 23. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Równolegle trwa procedura zmierzająca do realizacji budowy nowego mostu granicznego na Odrze z Republiką Federalną Niemiec, na drodze krajowej nr 22 w ramach zadania komplementarnego.

 

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kostrzynie nad Odrą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miasta;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie prowadzące od granicy w kierunku północnej i zachodniej Polski.

 

Obwodnica Krosno Odrzańskie w ciągu drogi krajowej nr 29

Stan prac przygotowawczych

Prace przygotowawcze zostały rozpoczęte dzięki ujęciu na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych. W I Etapie realizacji wykonywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z uzyskaniem Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Koncepcja Programowa wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym.

 

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 29. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację z mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie przenieść rosnących potoków ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego ale także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej Polski. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miasta;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie prowadzące od granicy na przejściu w Świecku oraz korytarzu autostrady A2 w kierunku zachodniej i południowej Polski.

 

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

Stan prac przygotowawczych

Inwestycja posiada zabezpieczone środki na prace przygotowawcze, które wkrótce się rozpoczną.

 

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Przytocznej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 24. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej. Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie szczególnie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miejscowości;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie wschód-zachód prowadzącej od granicy z Niemcami w kierunku województwa wielkopolskiego i jego stolicy Poznania.

 

Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22

Stan prac przygotowawczych

Prace przygotowawcze zostały rozpoczęte dzięki ujęciu na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych. Wydana już została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę jeszcze w roku bieżącym.

 

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z drogi krajowej nr 22. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Strzelcach Krajeńskich. Droga krajowa nr 22 jest ważnym korytarzem transportowym nie tylko w województwie lubuskim. Obwodnica usprawni również ruch nie tylko na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim, ale także patrząc w stronę zachodnią pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 i Trójmiasta w kierunku wschodnim. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miasta;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie prowadzącej z Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta.

 

Obwodnica Wschowej, Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

Stan prac przygotowawczych

Inwestycja posiada zabezpieczone środki na prace przygotowawcze, które wkrótce się rozpoczną.

 

Cel realizacji inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnic Wschowej i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu dk 12 stanowiącego połączenie nowowybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Wpisuje się ona w szereg zadań jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowej i Dębowej Łęce oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Korzyści realizacji inwestycji

  • odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg przez centrum miasta;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
  • poprawa przepustowości i płynności jazdy na trasie łączącej drogi ekspresowej S3 i S5.

 

Obwodnice w realizacji

Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa). Zadania te są realizowane niezależnie od nowego programu budowy 100 obwodnic.

 

Program "100 Obwodnic"

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Program określa cele i priorytety inwestycyjne w zakresie budowy obwodnic miast na sieci dróg krajowych. Wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań inwestycyjnych kierowanych do realizacji. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Więcej o Programie "100 Obwodnic"

Strona internetowa Programu "100 obwodnic"