S5 - jedna z kluczowych tras

Od 14 grudnia br. kierowcy mogą pokonać drogę od Poznania do Wrocławia w ok. 1,5 godziny. To możliwe dzięki ukończeniu przed terminem dwóch z trzech odcinków udostępnionych w ostatnią sobotę.  



  • Pół roku przed terminem kontraktowym oddajemy odcinek komfortowej i bezpiecznej drogi szybkiego ruchu.
  • S5 rośnie w siłę jako droga priorytetowa lokalnie i ogólnokrajowo. W kwestii S5 to jeszcze nie koniec dobrych wieści w tym roku.
  • Zbliża się okres świąteczny, ale intensywnie pracujemy, żeby S5 była dłuższa.

Lipiec 2020 roku… przyspieszamy na grudzień 2019 roku

Dzięki odpowiedniej współpracy na linii zamawiający - wykonawca i zaangażowaniu samego wykonawcy odcinka Kościan Południe - Radomicko, trasa główna została udostępniona do ruchu w minioną sobotę. Razem z odcinkiem Wronczyn - Kościan Południe oraz Poznań - Wronczyn udało się udostępnić dla kierowców 50 km drogi szybkiego ruchu i domknąć niezwykle ważne połączenie drogowe między Poznaniem a Wrocławiem. Przypomnijmy, że odcinek Wronczyn - Kościan Południe, to również kontrakt, gdzie prace zostały ukończone przed terminem przewidzianym umową. Umowy na te dwa kontrakty podpisaliśmy w 2016 roku i oba zostały udostępnione dla kierowców. To świetny przykład na to, że przy odpowiednim zaangażowaniu i profesjonalnym podejściu wykonawcy, kontrakty mogą być zrealizowane w prawidłowy sposób.

 

Na odcinku Poznań – Wronczyn, mimo konieczności rozwiązania pierwotnej umowy z winy nierzetelnego wykonawcy, podjęliśmy ekspresowe i odpowiedzialne decyzje i również się udało. Od czerwca 2019 roku na dokończenie robót podpisaliśmy 15 umów z różnymi wykonawcami. Zadanie złożone, ale reakcja była skuteczna a decyzje słuszne. Kierowcy aut osobowych mogą już w 1,5 godziny komfortowo przemieszczać się między Poznaniem a Wrocławiem.

 

Wcześniej ze zgodą na użytkowanie

Zakończenie kontraktu przed terminem niesie ze sobą korzyści wcześniejszego udostępnienia trasy dla kierowców. Oddanie drogi do ruchu nie jest tylko decyzją GDDKiA. Wybudowana droga może być udostępniona kierowcom po uzyskaniu zgody określonych służb i instytucji. Droga musi spełniać jasno sprecyzowane parametry techniczne i być bezpieczna dla jej użytkowników. Dlatego m.in. wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego i Państwowa Straż Pożarna muszą wydać pozytywną opinię w sprawie udostępnienia drogi do ruchu. Dopiero po spełnieniu tych wszystkich wymogów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie możemy usunąć ograniczenia prędkości i odsłonić oznakowanie docelowe.

 

 

Gdzie odpocząć i zatankować pojazd na S5?

W województwie dolnośląskim na drodze ekspresowej S5 od tego roku kierowcy mogą korzystać ze stacji paliw na MOP-ach Morzęcino Zachód (jezdnia w stronę Wrocławia) oraz Morzęcino Wschód (na jezdni w stronę Warszawy) pomiędzy Żmigrodem a Krościną.

Obok stacji paliw na MOP-ie Morzęcino Zachód powstała również strefa gastronomiczna. Pozostałe stacje paliw na MOP-ach Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód powinny zostać uruchomione w sierpniu 2020 roku.

 

W województwie wielkopolskim, jadąc S5 w kierunku od Poznania, kierowcy mogą zatrzymać się i odpocząć na MOP-ach: Kokorzyn, Gołanice, Trzebosz, Folwark. W przyszłym roku będzie ogłoszony przetarg na zbudowanie MOP Wronczyn oraz na dzierżawę MOP Kokorzyn. Zgodnie z podpisaną umową z firmą Lotos w IV kwartale przyszłego roku kierowcy będą mogli już zatankować na MOP Folwark.

 

Jadąc drogą S5 z Wrocławia do Poznania w woj. wielkopolskim znajdują się następujące MOP-y: Dębno Polskie, Golina Wielka Wilkowice, Sierakowo. Również w przyszłym roku będą rozpisane postępowania przetargowe na dzierżawę MOP Sierakowo oraz zbudowanie MOP Zamysłowo. Pod koniec przyszłego roku zgodnie z podpisaną umową firma Lotos umożliwi tankowanie pojazdów na MOP Golina Wielka

 

Z Poznania do Wrocławia już jest, a przybędzie jeszcze więcej

Do końca roku oddamy do użytku kolejne kilometry ekspresowej „piątki”. Tym razem będą to odcinki w województwie kujawsko-pomorskim. Do końca roku planujemy udostępnić dla kierowców odcinek Mielno – Żnin Północ (25,1 km), jedną jezdnię odcinka Żnin Północ – Szubin Północ (19,3 km) oraz blisko 15-kilometrowy odcinek Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec stanowiący fragment obwodnicy Bydgoszczy. To prawie 60 km S5, z których przed końcem roku będą mogli skorzystać podróżujący.

 

Przyszłość S5 - prace już zaczęliśmy

  • Na południe od A4

Obecnie prowadzimy zaawansowane prace projektowe, które uwzględniają przebiegi dróg szybkiego ruchu w woj. dolnośląskim, w tym drogi ekspresowej S5. Nowy odcinek S5 na Dolnym Śląsku będzie przedłużeniem istniejącej S5, która biegnie od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8. Nowa droga ekspresowa w południowej części województwa stworzy nowy korytarz transportowy, który będzie spójnie łączył trasy S3 i S8, odciąży centra miast od transportu ciężarowego, poprawi warunki życia w regionie i zwiększy dostępność terytorialną aglomeracji wałbrzyskiej. 

 

  • Na północ od A2

Droga ekspresowa S5 za trzy lata skomunikuje trzy miasta wojewódzkie - Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie do Ostródy i drogi ekspresowej S7 wydłużając się do ok. 400 km i łącząc cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie. W swoim docelowym układzie droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A8) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim. Naturalną kontynuacją tego korytarza na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego w kierunku wschodnim, są drogi ekspresowe S7 Ostróda - Olsztynek i S51 Ostróda - Olsztyn oraz planowane przedłużenie w postaci drogi ekspresowej S16 do Ełku. Uwzględniając kolejne inwestycje na ciągach dróg: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz oraz S61 Ełk - Budzisko (granica państwa) oraz istniejący odcinek S51 Olsztynek - Olsztyn powstanie dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód.

 

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu przyszłego roku. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².