200 lat Centralnej Administracji Drogowej - Monografia drogownictwa na Podkarpaciu cz. 10

Kolejny cykl naszych materiałów o historii drogownictwa na Podkarpaciu poświęcamy nawierzchniom na drogach państwowych i lokalnych w latach 1952 – 1975.



W 1952 r. nowoutworzonemu w ramach reorganizacji Wojewódzkiemu Zarządowi Dróg Publicznych w Rzeszowie podporządkowane zostały drogi państwowe i powiatowe o łącznej długości 3144 km, z których 77,1% posiadało nawierzchnie nieulepszone, 8,1% ulepszone, a 14,8% nawierzchnie gruntowe. Z nawierzchni nieulepszonych były to głównie nawierzchnie tłuczniowe stanowiące aż 76,7%, natomiast z nawierzchni ulepszonych 5,5% stanowiły nawierzchnie bitumiczne typu lekkiego i 0,5% typu średniego, 1,5% nawierzchnie z kostki oraz 0,6% nawierzchnie betonowe.

 

Wymienione powyżej typy nawierzchni na drogach państwowych Rzeszowszczyzny dominowały do 1955 r. Od 1955 r. drogi państwowe zaczęto wyposażać w nawierzchnie smołowe typu lekko wzmocnionego oraz typu średniego o lepiszczu asfaltowym, a od 1960 r. w nawierzchnie asfaltowe typu ciężkiego. Stało się to możliwe dzięki postępującej rozbudowie wytwórni mas bitumicznych w REDP-ach i wyposażeniu tychże w coraz nowsze i wydajniejsze zespoły do suszenia i wytwarzania mas bitumicznych.

 

Systematyczna modernizacja i przebudowa dróg oraz właściwa ich konserwacja, szczególnie od 1955 r., doprowadziła już w 1960 r. do zrównania stanu dróg o nawierzchni ulepszonej i nieulepszonej – odpowiednio ilość tychże wynosiła 1409 i 1411 km, a w 1975 r. do zmniejszenia dróg o nawierzchniach ulepszonych o 71,9%, tj. z 2426,2 km w 1952 r. do 190,8 km w 1975 r. Jednocześnie wzrosła sieć dróg o nawierzchniach ulepszonych o 82,2% tj. z 253,9 km do 2914,1 km. Stan dróg gruntowych uległ zmniejszeniu w tym samym czasie z 464,0 km (14,8%) do 158,5 km (4,9%).

 

Lokalizację poszczególnych nawierzchni na drogach państwowych w latach 1955 – 1974 pokazują załączone mapy.

 

Szczegółowe dane charakteryzujące zachodzące zmiany w stanie wyposażania dróg państwowych w nawierzchnie w latach 1952 – 1974 obrazują zamieszczone wykresy, na których oznaczono zmiany zachodzące w wyposażeniu dróg w nawierzchnie twarde ulepszone, nieulepszone oraz gruntowe na drogach państwowych oraz na drogach lokalnych w latach 1952 – 1974.

 

Mapa: Nawierzchnie na drogach państwowych, stan z dnia 31.12.1955 r. TUTAJ

Mapa: Nawierzchnie na drogach państwowych, stan z dnia 31.12.1974 r. TUTAJ 

Wykres: Nawierzchnie twarde na drogach państwowych w latach 1952 – 1974. TUTAJ 

Wykres: Nawierzchnie ulepszone na drogach lokalnych (gminnych) w latach 1952 – 1974. TUTAJ 

Wykres: Nawierzchnie twarde na drogach lokalnych (gminnych) w latach 1952 – 1974 TUTAJ 

Wykres: Nawierzchnie nieulepszone i gruntowe na drogach lokalnych (gminnych) w latach 1952 – 1974. TUTAJ 

Wykres: Zmiany stanu nawierzchni twardych i gruntowych na drogach państwowych w latach 1952 – 1974 TUTAJ