Zaawansowane prace na A1 na wysokości Częstochowy

Do położenia zostało jeszcze ok. 1,5 km nawierzchni betonowej, a z początkiem listopada może ruszać montaż ogrodzenia wzdłuż A1. Wprowadzamy też kolejne zmiany w organizacji ruchu na drogach przecinających budowę autostrady na wysokości Częstochowy.



Wysokie zaawansowanie robót drogowych

Zaawansowanie wykonania nawierzchni betonowych wynosi już 90 proc. Do ułożenia pozostało jeszcze 1,5 km z 20 km jezdni autostrady. Przy dobrych warunkach pogodowych planujemy zakończyć roboty nawierzchniowe 12 listopada br. W międzyczasie przygotowujemy się do udostępnienia ruchu po wiadukcie drogowym nr 367 w ciągu drogi gminnej nr 601106S, pomiędzy Starą Gorzelnią a Częstochową, w rejonie projektowanego Miejsca Obsługi Podróżnych Gorzelanka.

 

W obrębie węzła Częstochowa Jasna Góra, w ciągu ul. Świętego Rocha, udostępniliśmy kierowcom pełny przekrój drogi krajowej nr 43. Nadal odbywa się tam technologiczny ruch pojazdów obsługujących budowę i w tym samym czasie budowany jest również chodnik wzdłuż tej drogi. Do czasu zakończenia tych prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkość do 50 km/h.

 

Natychmiastowa reakcja GDDKiA i poprawki po nierzetelnym wykonawcy

Mieszkańcy Częstochowy korzystają już z wody dostarczanej przebudowanym wodociągiem na kładce technologicznej zlokalizowanej przy wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu DW 483. 29 października w godzinach nocnych przepięto magistralę wodociągową. Było to możliwe dzięki szybkiej reakcji i pełnej współpracy GDDKiA, obecnego wykonawcy robót, Inżyniera Kontraktu oraz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego. Przypomnijmy, że w trakcie kontynuacji robót napotkaliśmy na nieoczekiwany problem związany z niedokończonym przez firmę Salini przebudowywanym wodociągiem. Podczas pierwszej próby szczelności doszło do rozszczelnienia wodociągu, co wynikało z błędów projektowych. W trybie pilnym opracowano rozwiązanie zamienne, tak aby zminimalizować wpływ awarii na termin udostepnienia do ruchu autostrady.

 

Podpisujemy umowy niezbędne do udostepnienia A1

Podpisaliśmy pierwszą z umów na prace umożliwiające udostępnienie trasy do ruchu. Przetargi wszczęliśmy 20 września 2019 r., a dziś podpisaliśmy umowę na montaż ogrodzenia w ciągu A1. Wykonawca, firma GRAMAR z Lublińca, która zaoferowała wykonanie zadania za ok. 11,4 mln zł, ma zakończyć prace w terminie dwóch miesięcy od podpisania umowy. Kolejną umowę, na wykonanie oznakowania pionowego i poziomego, podpiszemy w nadchodzącym tygodniu. Firma GZD z Jonkowa, kosztem ponad 22,8 mln zł, w ciągu dwóch miesięcy wykona prace związane z udrożnieniem ruchu na trasie (z dopuszczalnym zastosowaniem oznakowania poziomego cienkowarstwowego). Całkowite zakończenie umowy, uwzgledniające docelowe oznakowanie poziome grubowarstwowe, planowane jest na 30 czerwca 2020 r.

 

Odwołanie od postępowania przetargowego

19 października wybraliśmy wykonawcę montażu barier ochronnych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Prowerk z Krakowa, który zaoferował wykonanie zadania za ok. 14,5 mln zł, z terminem realizacji do dwóch miesięcy od daty podpisania umowy. Od wyboru wykonawcy wpłynęło odwołanie, które jest obecnie analizowane.

 

Kolejne działania zbliżające zakończenie budowy A1

Jednocześnie ogłaszamy kolejne przetargi na dokończenie A1. Wystartował już przetarg na montaż ekranów akustycznych na dwunastu obiektach mostowych. Roboty mają zostać ukończone w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy. Zakres zamówienia będzie obejmował w szczególności montaż ekranów akustycznych na obiektach mostowych, obsługę geodezyjną w postaci odtworzenia/wyznaczenie trasy i punktów wysokościowych, montażu drzwi technicznych oraz wykonanie robót poprawkowych zabezpieczenia antykorozyjnego słupów stalowych ekranów akustycznych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszone jeszcze postępowania przetargowe dotyczące montażu ekranów akustycznych wzdłuż jezdni autostrady.

 

Udostępnienie autostrady

Zarówno awaria wodociągu na wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu DW 483, gdzie podczas pierwszej próby szczelności doszło do rozszczelnienia wodociągu oraz odwołanie od wyboru oferty na wykonanie barier ochronnych na autostradzie, będą miały wpływ na termin udostępnienia do ruchu autostrady. W głównej mierze to termin rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej oraz jej decyzja, co do zasadności złożonego odwołania, będą determinowały to, kiedy autostrada będzie mogła zostać oddana do ruchu.

 

W ostatnim czasie informowaliśmy o postępach w pracach na A1:

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35525/Kolejny-krok-do-udostepnienia-kierowcom-A1-na-wysokosci-Czestochowy

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35418/Kolejne-poprawki-po-poprzednim-wykonawcy-na-obwodnicy-Czestochowy

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35490/Wybralismy-wykonawce-wykonania-ogrodzenia-na-autostradzie-A1

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35402/Mamy-oferty-na-montaz-barier-ochronnych-wykonanie-oznakowania-poziomego-i-pionowego-oraz-ogrodzenia-na-A1

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35229/Wiecej-czasu-na-rzetelne-przygotowanie-ofert-na-A1

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35107/Dzialamy-aby-A1-byla-przejezdna-w-tym-roku

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34947/Prace-na-obwodnicy-Czestochowy-zgodnie-z-planem-Fotorelacja-z-A1