Drogi krajowe Dolnego Śląska przygotowane do zimy
Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. Na obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania a magazyny są zapełnione solą drogową.

Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Dolnego Śląska kieruje 8 Rejonów poprzez 24 Obwody Drogowe.

 

Sezon 2019/2020 na Dolnym Śląsku

Długość sieci drogowej na Dolnym Śląsku wynosi ponad 1327 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię ok. 1800 km).

Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach: ·

 - I – ponad 550 km (tj. ok. 41,5% sieci) - w tym ok. 195 km dróg klasy „S” i ponad 216 km dróg klasy „A ·

- II – ok. 510 km (tj. ok. 38,5% sieci) ·

- III – ponad 265 km (tj. ok.20% sieci) Z

Zawarte umowy zapewniają nam użycie sprzętu w ilości 365 pojazdów, w tym 145 pługo-solarek oraz 220 sztuk innego sprzętu do odśnieżania. Planowane zużycie soli drogowej wynosi ponad 37 tys. ton a piasku - 21 tys. ton.

Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ponad 40 mln zł rocznie.

 

Nowe drogi ekspresowe – nowe obwody utrzymania

W ramach budowy dróg szybkiego ruchu powstają również nowoczesne bazy materiałowo-sprzętowe tzw. obwody utrzymania. Obecnie funkcjonują w:

• Drożowie i Lubinie przy S3 Nowa Sól – Legnica (A4)

• Oleśnicy (Gęsia Górka) przy S8 Wrocław-Syców

• Krościnie przy S5 Korzeńsko-Wrocław

• Widawie (Wrocław) przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8

• Łące przy A4 Zgorzelec-Krzyżowa

 

a na etapie realizacji w:

· w Jaworze przy S3 Legnica (A4) – Lubawka

· w Bolkowie przy S3 Legnica (A4) – Lubawka

 

Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli np. takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe wcześniej czekają na drodze gotowe do działania.

 

W trakcie sezonu zimowego wykorzystywane będą 23 mikrostacje meteorologiczne, które oprócz podstawowych danych meteorologicznych określają stopień zagrożenia wystąpienia śliskości zimowej.  Na autostradzie A4 Zgorzelec - Krzyżowa – Wrocław – Przylesie (gr. woj. opolskiego), Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8) oraz na kilkunastu odcinkach pozostałych dróg krajowych, kierowcy będą informowani o warunkach stwarzających zagrożenie powstania gołoledzi, przez podświetlane znaki drogowe, współpracujące w sposób ciągły z automatycznymi stacjami pogodowymi i czujnikami stanu nawierzchni. W najważniejszych, z punktu widzenia zimowego utrzymania dróg lokalizacjach, na drogach krajowych Dolnego Śląska w zarządzie GDDKiA, zainstalowane są drogowe stacje pogodowe, uzupełnione o systemy kamerowe. Część z nich jest przystosowanych do przesyłania danych na stronę internetową Oddziału. Wszystkie stacje pozwalają na określenie warunków aktualnie występujących na drodze. Ponadto na odcinkach dróg najbardziej narażonych na występowanie gołoledzi, ustawione będą stałe znaki ostrzegawcze.

 

Kierowco przepuść pługi 

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.

 

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.