Jesteśmy przygotowani do zimowego utrzymania mazowieckich dróg krajowych

Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. Na obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania a magazyny są zapełnione solą drogową.



Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

 

GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Mazowsza kieruje 14 Rejonów oraz 39 Obwodów Drogowych.

 

Sezon 2019/2020 na Mazowszu

 

Długość sieci drogowej na Mazowszu wynosi 2 289 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię 2 682 km).

Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:

·         I – 663 km (tj. 29% sieci) - w tym 224 km dróg  klasy „S” i 63 km dróg klasy „A

·         II – 1605 km (tj. 70% sieci)

·         III - 21 km (tj. 1% sieci)

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 640 pojazdów, w tym 202 jednostki sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 438 do odśnieżania.

Planowane zużycie m.in. soli drogowej wynosi ok. 59 tys. ton soli, 960 ton chlorku i ok. 6700 ton piasku.

Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ok. 65 mln zł rocznie.

 

Nowe drogi ekspresowe – nowe obwody utrzymania

 

W ramach budowy dróg ekspresowych powstają również nowoczesne obwody utrzymania. Obecnie funkcjonują:

·         w Sławnie przy S7 obwodnicy Radomia

·         w Górznie przy S17 Garwolin-gr.woj.maz.,

a na etapie realizacji w:

·         Nadarzynie przy S8 Radziejowice-Paszków

·         Kobyłce przy S8 Marki-Radzymin

·         Halinowie przy A2 Lubelska – Mińsk Maz.

·         Zamieniu przy S7 Warszawa-Grójec

·         Glinojecku przy S7 Płońsk Czosnów.

 

 Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych  

 

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli np. takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe wcześniej czekają na drodze gotowe do działania.

 

W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, rozbudowywany jest system monitoringu stanu dróg. Działa ponad 225 kamer, co daje 1 kamerę na około 10 km. Jesteśmy w trakcie montażu kolejnych 60 sztuk, co pozwoli na uszczelnienie najbardziej newralgicznych miejscach na sieci. Kamery przesyłają obraz z dróg, a część z nich jest wyposażona w czujniki temperatury nawierzchni. Mamy również 70 drogowych stacji pogodowych oraz 104 punkty z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni oraz temperatury powietrza.

Z tych urządzeń otrzymujemy – oprócz obrazu dróg – następujące dane:

-         pomiar temperatury i wilgotności powietrza,

-         pomiar temperatury nawierzchni,

-         pomiar siły i kierunku wiatru.

 

Kierowco przepuść pługi

 

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

 

Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.