Aktualizacja wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych

Zakończono kolejny etap prac związanych z ustandaryzowaniem dokumentacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.



3 października br. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podpisał Zarządzenie nr 32 w sprawie wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, którego wdrożenie wynikało z potrzeby standaryzacji dokumentów technicznych w GDDKiA. Przy tej okazji przeprowadzono również aktualizację zapisów technicznych do obowiązujących uregulowań prawnych.

 

Warunki Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (WWiORB), jako dokumenty przetargowe i kontraktowe przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych, stanowią podstawę opracowania Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (STWiORB). Wzorcowe WWiORB zostały opracowywane przez właściwe, merytorycznie komórki organizacyjne centrali GDDKiA (Departament Przygotowania i Realizacji Inwestycji, Departament Zarządzania Siecią Dróg, Departament Technologii Budowy Dróg, Zespół do spraw Środowiska oraz Zespół do spraw Nieruchomości) we współpracy z oddziałami oraz laboratoriami drogowymi GDDKiA. Za koordynację wdrożenia zarządzenia odpowiada Departament Technologii Budowy Dróg.

 

Tym samym po wejściu w życie przedmiotowego zarządzenia, po raz pierwszy w historii GDDKiA, ustanowione zostały jednolite wymagania dla całej organizacji, co ułatwi analizę opisu przedmiotu zamówienia oraz ograniczy rozbieżności w podejściu oddziałów GDDKiA do danych asortymentów robót. W konsekwencji pozwoli to na jeszcze większą standaryzację wykorzystywanych materiałów, typizację sposobów prowadzenia czy rozliczania wykonanych prac.

 

Optymalne i skuteczniejsze wykorzystywanie materiałów oraz zasobów wykonawców ma zapewnić również zniesienie sztywnego wymogu określenia technologii wykonania nawierzchni na drogach krajowych i pozostawienie tego wyboru branży. Wybór rodzaju nawierzchni na realizowanych inwestycjach został omówiony podczas spotkań Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - więcej na ten temat pod adresem: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/32330/Ruszyl-nowy-cykl-spotkan-Rady-Naukowej-przy-Generalnym-Dyrektorze-Drog-Krajowych-i-Autostrad.

Odcinki, na których GDDKiA dopuszcza wybór przez wykonawcę pomiędzy nawierzchnią betonową a bitumiczną, to m.in. S7 Płońsk - Czosnów i A2 Ryczołek - Siedlce.

 

Bardzo ważny i warty podkreślenia jest fakt, że podczas prac nad aktualizacją WWiORB uwzględniono uwagi zgłoszone przez przedstawicieli branży budowlanej oraz środowisko naukowe. Tak przyjęty w GDDKiA tryb opracowywania dokumentów technicznych gwarantuje ujęcie dobrych praktyk wypracowanych podczas realizacji kontraktów drogowych. Aktualizacja zapisów objęła również m.in. zmiany rozporządzeń w sprawie:

  • warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie,
  • warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie,
  • przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.

 

W GDDKiA nadal trwają prace nad kolejnymi wzorcowymi Warunkami Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych dla najważniejszych asortymentów realizowanych robót, w tym dla robót mostowych - https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34933/WWiORB-y-mostowe-do-opiniowania

 

Wzorcowe WWiORB wraz z informacjami o sposobie przekazywania do nich ewentualnych uwag zamieszczono na stronie https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/1118/dokumenty-techniczne