Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Decyzję ZRID udało się uzyskać niezwykle sprawnie - w niespełna 3 miesiące. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji robót budowlanych.



Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy o wartości 793 mln złotych. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin, a oddanie do ruchu planowane jest we wrześniu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, które finansuje inwestycję, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego, wspierając samorząd w prowadzeniu inwestycji. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, a kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych.

 

GDDKiA Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską.

 

Pierwsze roboty budowlane

W ciągu najbliższego tygodnia Wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował swoje zaplecze. Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km.

 

Maszyna drążąca wysokości 3-piętrowego budynku

GDDKiA Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Urządzenie zostało zamówione już przez Wykonawcę w Chinach. Będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie rozpocznie się montaż maszyny w komorze startowej. Drążenie powinno rozpocząć się zgodnie z harmonogramem na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy. W sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

 

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

 

Wizualizacja tunelu