Dzieło Mostowe 2002 roku

Niemal 20 lat temu, 20 września 1999 roku, wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego mostu wantowego na Martwej Wiśle w Gdańsku. Most stanowił pierwszy etap budowy trasy imieniem mjr. Henryka Sucharskiego, czyli drogi krajowej nr 89, łączącej morski port w Gdańsku z drogą ekspresową S7 i dalej z autostradą A1. Most nosi imię Jana Pawła II. W trakcie budowy nazywany został Mostem Trzeciego Tysiąclecia, stąd obecnie w publikacjach pojawia się nazwa Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. W chwili otwarcia był największym w Polsce, pod względem rozpiętości przęsła, mostem podwieszonym na jednym pylonie.



GDDKiA

Projekt budowy mostu uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w 1997 roku. Dokumentacje projektową mostu wykonali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusza Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Generalnym wykonawcą projektu została firma Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Umowa zobowiązywała wykonawcę do ukończenia obiektu w ciągu 27 miesięcy. Prace budowlane rozpoczęto 23 lipca 1999 roku, a most otwarto 9 listopada 2001 roku. Na ceremonii otwarcia wstęgę przeciął wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol, wojewoda pomorski Ryszard Kurylczyk, marszałek pomorski Jan Zarębski i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Tablicę pamiątkową odsłonił i most poświęcił arcybiskup Tadeusz Gocłowski. Most oddano do użytku 11 listopada 2001 roku.

 

Konstrukcję zaprojektowano do przenoszenie przede wszystkim ruchu ciężkiego, a tym samym ułatwienie dowozu i wywozu ładunków do Portu Morskiego Gdańsk, z pominięciem przejazdu przez zatłoczone ulice centrum miasta stąd na etapie projektowania nie przewidziano możliwości ruchu pieszego i rowerowego. Całkowita długość obiektu mostowego wynosi 372 m a jego szerokość 20,31 m. Rozpiętości poszczególnych przęseł wynoszą 25, 230, 39 i 3 przy szerokości 26 m. Asymetrycznie usytuowany pylon, o wysokości 99,89 m zaprojektowano, jako konstrukcję żelbetową w kształcie odwróconej litery „Y”. Pomost obiektu podwieszono obustronnie za pomocą lin złożonych z 31 do 55 splotów. Długość want wynosi od 59,04 m do 213,05 m, zastosowano podwieszenie typu „wachlarz”. Wysokość mostu nad lustrem wody 8 m.

 

Przy budowie mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku, po raz pierwszy w Polsce, zastosowano montaż wspornikowy. Wymagało to opracowania, niestosowanych do tej pory w kraju, szeregu nowych rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych, procedur technicznych i organizacyjnych, a także wykonania nowatorskich badań prowadzonych pod względem realizacyjnym. Na uwagę zasługuje fakt, że obiekt ten był pierwszym w Polsce mostem podwieszonym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich projektantów i został w 2002 roku uznany za „Dzieło Mostowe Roku”.

 

Ciekawostki: Arcybiskup Tadeusz Gocłowski wywołał zaskoczenie, w trakcie uroczystości święcenia kamienia węgielnego, wciskając w lany beton swój złoty krzyż biskupi od tamtej pory posługiwał się jego stalowym odpowiednikiem.

 

Źródła:

Polskie mostownictwo na przełomie wieków cz. I - prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, mgr inż. Wojciech Barcik; Politechnika Wrocławska, ZB-P Mosty Wrocław

Architektura polskich mostów podwieszonych - prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, mgr inż. Wojciech Barcik; Politechnika Wrocławska, ZB-P Mosty Wrocław

GEDANOPEDIA: https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=MOST_III_TYSIĄCLECIA_IM._JANA_PAWŁA_II

Koło Naukowe Mostowców w Politechnice Rzeszowskiej - http://knm.prz.edu.pl/ciekawe-mosty/most-iii-tysiaclecia/

INFOGDAŃSK: https://infogdansk.pl/most-iii-tysiaclecia-im-jana-pawla-ii/