Nowe drogi szansą na rozwój Podkarpacia

Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. Kierowcy korzystają z autostrady A4, odcinków drogi ekspresowej S19 oraz nowych obwodnic miast. Projektowane i budowane są kolejne kilometry nowoczesnych szlaków komunikacyjnych. W realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu. W tym roku planowane jest oddanie do ruchu obwodnicy Sanoka (DK28), trwa budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska (DK77), rozpoczęły się też prace na obwodnicy Łańcuta (DK94).



S19 Lublin-Rzeszów

 

Autostrada A4 otworzyła Podkarpacie na trasie wschód – zachód. Był to istotny impuls do rozwoju istniejących i powstania nowych zakładów oraz stref ekonomicznych na Podkarpaciu. Teraz czas na kierunek północ – południe.

 

W 2017 roku oddano do ruchu 2 odcinki S19 Sokołów Młp. – Stobierna i odc. Świlcza – Rzeszów Płd. (Informacje o oddaniu odcinków S19: link 1 i link 2). Równocześnie trwały prace przygotowawcze dla kolejnych odcinków S19, zarówno tych na północ jak i na południe od Rzeszowa. W 2018 roku oddaliśmy do realizacji 6 odcinków trasy od Lasów Janowskich do Sokołowa czyli 54,2 km trasy. Już w tym roku rozpoczną się prace budowlane na tych odcinkach.

 

Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę wydania decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID) dla odcinków:

Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,

Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł,

Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,

Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł,

Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł.

W przygotowaniu jest dokumentacja do złożenia wniosku o uzyskanie ZRID dla ostatniego odcinka S19 na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odc. Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.

 

GDDKiA

 

 Z Warszawy do Rzeszowa w niespełna 3 godziny

 

Obecnie kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa korzystają z odcinków S19 na obwodnicy Lublina (ok. 10 km pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik) oraz ok. 19 km pomiędzy Sokołowem Małopolskim a węzłem Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu z autostradą A4.

 

Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków, blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 70 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą. W efekcie na trasie z Rzeszowa do Warszawy kierowcy zaoszczędzą co najmniej godzinę.

 

S19 Rzeszów-Barwinek

 

W przygotowaniu jest także ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od w. Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Dla pierwszego odcinka, w. Rzeszów Płd. – w. Babica, Koncepcja Programowa została zatwierdzona. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na jego realizację.  Na pozostałych 4 odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe.

 

S19 RZESZÓW PŁD. – BARWINEK DŁ. 85,2 KM

1. odc. Rzeszów Płd. – Babica 10,3 km (koszt KP: 6,6 mln zł)  - w kwietniu 2019 r. nastąpił odbiór dokumentacji projektowej, jej zatwierdzenie przez KOPI nastąpiło dnia 25.07.2019 r. 

2. odc. Babica – Domaradz 23,5 km (koszt KP: 17 mln zł) Obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowej

3. odc. Domaradz – Miejsce Piastowe 22,7 km (koszt KP: 9,3 mln zł) Obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowej

4.odc. Miejsce Piastowe – Dukla 10,4 km (koszt KP: 4,5 mln zł) Obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowej

5. odc. Dukla – Barwinek 18,3 km (koszt KP: 8,4 mln zł) Obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowej

 

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:

30,2 km – oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.

54,2 km - w realizacji systemem projektuj-buduj

85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)

 

Sanok na finiszu, Łańcut, Stalowa Wola i Nisko w trakcie

 

Wykonawca obwodnicy Sanoka (DK28), firma Max Bögl Polska Sp. z o.o., prowadzi intensywne prace na wszystkich frontach robót i w pełnym zakresie. Zaawansowanie prac drogowych na trasie głównej wynosi 94%. Do końca roku planowane jest ukończenie prac na ciągu głównym trasy. Wszystkie prace mają zakończyć się do końca kwietnia 2020 r. Na 7-kilometrowym odcinku obwodnicy powstało 12 obiektów inżynierskich, 4 obiekty na potokach górskich, 6 przejść dla zwierząt i przepustów pod obwodnicą, 8 przepustów ramowych pod drogami bocznymi. Koszt budowy to prawie 140 mln zł. Dzięki obwodnicy szybciej pojedziemy w Bieszczady, z Sanoka wyprowadzony zostanie ciężki ruch tranzytowy, a co za tym poprawi się płynność ruchu w mieście. Strona internetowa kontraktu.

 

Od maja tego roku trwają intensywne prace na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Na ponad 15-kilometrowej trasie w ciągu drogi krajowej nr 77 Wykonawca, Konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A., prowadzi prace na całym odcinku i we wszystkich branżach. Koszt robót to ponad 199 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.

Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska obejmuje odcinek od Stalowej Woli do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko. W ramach budowy powstanie węzeł komunikujący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19. Strona internetowa kontraktu.

 

Rozpoczęły się też pierwsze roboty przygotowawcze w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 94 na odc. Łańcut – Głuchów o dł. 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta). Wykonawcą prac jest Budimex S.A. Umowę na kwotę ponad 115 mln zł podpisano 18 maja 2018 r. Zakończenie inwestycji zaplanowano na wrzesień 2021 r. Strona internetowa kontraktu.

 

Nie tylko duże inwestycje

 

Zrealizowane lub realizowane inwestycje drogowe zdecydowanie poprawiają lub po ich zrealizowaniu będą poprawiały komfort jazdy, ale także warunki życia mieszkańców. Pełnią one ważne funkcje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. Ostatnie lata na Podkarpaciu to kolejne nowe inwestycje, nie tylko te duże, jak S19 czy obwodnice miast, ale też realizacja mniejszych ale nie mniej ważnych zadań, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg. Od 2017 roku zrealizowaliśmy 51 zadań za ok. 160 mln zł. Przebudowaliśmy i wyremontowaliśmy ponad 40 km dróg, 10 km chodników, 12 mostów i 4 skrzyżowania. Powstało ok. 3 km nowych ciągów pieszo-rowerowych oraz ponad 16 km chodników. Największe zadania ostatnich 3 lat to m.in. rozbudowa DK9 na odc. Majdan Królewski – Komorów (15,9 mln zł), remont DK19  na odc. Lipowica – Trzciana (9,7 mln zł), remonty ulic w ciągu DK28 w Sanoku (prawie 24 mln zł), rozbudowa DK77 wraz z budową mostu przez rz. Łęg w m. Gorzyce (20,5 mln zł), czy poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego na dojazdach do przejścia granicznego w m. Korczowa wraz z systemem wspomagającym zarządzanie ruchem (8,7 mln zł).