S17 - od Garwolina do Piask

Od jutra w niecałe dziesięć minut ominiemy Ryki korzystając z nowego odcinka S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki. Do tej pory przejazd przez to miasto w godzinach szczytu trwał co najmniej dwa razy dłużej. To już czwarty odcinek S17 oddany w tym roku do ruchu. Tym samym kierowcy będą mieli do dyspozycji blisko 140 km dwujezdniowej trasy od początku obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Piask.



S17 coraz dłuższa

Przed wakacjami kierowcy skorzystali z 13-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. 4 lipca oddaliśmy do ruchu kolejne 30 km, czyli dwa odcinki realizacyjne od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Teraz, oddając do ruchu brakujące 15 km pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki łączymy w całość istniejące odcinki.

 

Tymczasowa organizacja ruchu GDDKiA 

Udostępnienie do ruchu, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu z ograniczeniem prędkości do 100 km/h, ciągu głównego S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki umożliwi wykonawcy, firmie PORR, realizację kolejnego etapu budowy. Będzie mógł rozpocząć prace na dotychczasowym przebiegu DK17 i dokończyć budowę przepustów powiązanych z S17. Na skrzyżowaniu z DK48 w Moszczance powstanie rondo, a nawierzchnia starej DK17 na dojeździe do Ryk zostanie wyremontowana.

Prowadzenie tych prac bez przełożenia ruchu na nowy odcinek S17 oznaczałoby paraliż komunikacyjny na dotychczasowej trasie. Zrealizowanie tych wszystkich prac zakończy całą inwestycję oraz pozwoli uzyskać końcowe pozwolenie na użytkowanie. Wtedy też zniknie ograniczenie prędkości na fragmencie S17 omijającym Ryki. W efekcie, blisko 140 kilometrową trasę od początku obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Piask, kierowcy pojazdów osobowych będą mogli przejechać zgodnie z przepisami w około 70 minut.

 

S17 betonowa

Przypomnijmy, że nawierzchnia trasy głównej na oddawanych w tym roku odcinkach S17 wykonana jest z betonu cementowego, a jedynie w obrębie obiektów inżynierskich oraz na drogach lokalnych zastosowano nawierzchnię bitumiczną. W ramach budowy odcinka od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki powstały m.in. trzy węzły (Ryki Północ, Ryki Południe i Skrudki), blisko 30 obiektów inżynierskich w tym most na rzece Wieprz o długości blisko 200 metrów, któremu władze gminy Żyrzyn nadały imię urodzonej w pobliskim Kośminie Zofii Kossak.

 

Prace budowlane na odcinku S17 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki kosztowały ponad 651 mln zł. Łączna wartość inwestycji obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 760 ml zł.

 

Dofinansowanie z Funduszy Europejskich

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów S17 pomiędzy Garwolinem i węzłem Kurów Zachód (i dojazdem do mostu w Puławach), na które w 2017 roku podpisano umowę o dofinansowanie.

GDDKiA

 

Kalendarium

27 września 2013 r. - ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”

9 listopada 2015 r. - podpisano umowę na realizację z firmą PORR Polska Infrastructure

24 marca 2017 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

16 listopada 2017 r. - podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE budowy pięciu odcinków S17 Garwolin - Kurów (wraz z dojazdem do mostu na Wiśle w Puławach)na kwotę ok. 1,178 mld zł

6 września 2019 r. - udostępniono odcinek do ruchu