Poczet dyrektorów administracji drogowej

Centralna  administracja drogowa na terenach polskich, zmieniała się wraz z sytuacją polityczną. Zmiany dotyczyły przynależności resortowej, nazwy, miejsca w hierarchii urzędowej, a co za tym idzie głównych zwierzchników: dyrektorów, naczelników.



Prześledziliśmy cały ten okres dwóch stuleci. Najtrudniejszy czas do przedstawienia to czasy podległości Carskiej Rosji. Mocno zmilitaryzowana administracja, zmiany przyjmowała ukazami carskimi, nie zawsze publikowanymi. Dopiero w 1862 roku Zarząd Komunikacji w Królestwie Polskim stał się prawie niezawisły od władz rosyjskich. Radość nie trwała jednak długo , bo już w 1867  nastąpiło faktyczne włączenie polskiej administracji w ramy carskich służb imperialnych, wciąż centralnych.

 

Szefowie służb komunikacyjno - transportowych tego okresu byli bezwzględnie fachowcami w swojej dziedzinie i posiadali duże doświadczenie zarówno teoretyczne jak i praktyczne, często zdobyte w prestiżowym na ówczesne czasy Instytucie  Inżynierów Komunikacji w Petersburgu - jedna z najlepszych uczelni technicznych w Europie. Musieli cieszyć się zaufaniem Caratu, co było trudne do pogodzenia z wiara w polskie wartości i ideały. W czasach bogatych w wydarzenia i zmiany, pojawiają się zawirowania, pozostające białą plamą, ale historia jest nauką, która wciąż poszukuje informacji i wiedzy. Wszystko się zmienia po odzyskaniu niepodległości przez Polskę.

 

Okres stagnacji i działań zachowawczych w zakresie drogownictwa charakteryzujący wcześniejszą epokę wraz ze swym kresem rozpoczął nową, z wyzwaniami których wykonania podjęły się osoby z wiarą w odrodzenie Ojczyzny, posiadając niewiele ku temu narzędzi, tworząc je w oparciu najlepsze wzorce. Okres II wojny wyrządził tak wiele zniszczeń, że kolejne podniesienie się, odbudowa, dostosowanie do potrzeb rozwijającego się świata wymagało wiele reorganizacji, plastyczności dla pełnienia służby. Wciąż są wyzwania, wzorce do których dążymy. W jubileuszowym roku chcemy przedstawić kierujących centralną administracją drogową przez 200 lat.

 

Dyrekcja Jeneralna Dróg i Mostów Królestwa Polskiego (1819 r.)

• Franciszek Ksawery Christiani, Dyrektor (10 kwietnia 1819 r. – 1832 r.)

 

Zarząd Komunikacji Lądowych i Wodnych Królestwa Polskiego (?)

• Franciszek Ksawery Christiani (? – 7 czerwca 1842 r.)

• Mikołaj Taniszew, Naczelnik (1842 r. – 1846 r.)

 

Zarząd XIII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1846 r.)

• Mikołaj Taniszew, Naczelnik (1846 r. – ?)

• Kazimierz Oleksiński, Naczelnik (? – 1855 r.)

• Mikołaj Kraft, Naczelnik (1855 r. – 1857 r.)

• Jan Smolikowski, Naczelnik (1857 r. – 1861 r.)

 

Zarząd VII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1861 r.)

• Stanisław Kierbedź, Naczelnik (1861 r. – 1862 r.)

 

Zarząd Komunikacji Królestwa Polskiego (1862 r.)

• Stanisław Kierbedź, Naczelnik (1862 r. – 1863 r.)

• Ernest Szuberski, Naczelnik (1863 r. – 1867 r.)

 

Ministerstwo Komunikacji w Petersburgu, Zarząd Okręgów Komunikacji (1865 r.)

Komisja Rządowa Spraw Wewnętrznych i Duchownych (1866 r.)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Petersburgu (1867 r.)

• Ernest Szuberski, Naczelnik (1867 r. – 1871 r.)

• Aleksander Kreisler, Naczelnik (1871 r. – 1876 r.)

• Leonard Wasilewski, Naczelnik (1876 r. – 1877 r.)

 

XI Okręg Komunikacji (inaczej Warszawski Okręg Komunikacji) (?)

Ministerstwo Robót Publicznych (1919 r.)

Ministerstwo Robót Publicznych, Departament Drogowy (1921 r.)

• Melchior Nestorowicz, Dyrektor (marzec 1921 r. – 1932 r. lub 1934 r.)

 

Ministerstwo Komunikacji, Departament Dróg Kołowych (1932 r.)

• Stefan Siła-Nowicki, Dyrektor (1932 r. – ?)

• Edmund Nowakiewicz, Dyrektor (? – 1939 r.)

 

Departament Dróg Publicznych przy Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego w Lublinie (1944 r.)

Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Komunikacji  (1945 r. – 1951 r.)

• Aleksander Gajkowicz, p.o. Dyrektor (1 marca 1945 r. – 31 marca 1946 r.)

• Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (1 kwietnia 1946 r. – 13 marca 1951 r.)

 

Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (1951 r.)

• Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (14 marca 1951 r. – 30 października 1951 r.)

 

Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (?)

• Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (1 listopada 1951 r. – 31 marca 1960 r.)

• Franciszek Koryciński, Dyrektor (około 1960 r. – 1962 r.)

 

Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Komunikacji (1957 r.)

• Eugeniusz Buszma, Dyrektor (14 maja 1962 r. – 1972 r.)

• Czesław Krzywosz, Dyrektor (1972 r. – 1986 r.)

 

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (1986)

• Czesław Krzywosz, Dyrektor (1986 r. – 1991 r.)

• Adam Kozieł, Dyrektor (maj 1991 r. – 1994 r.)

• Tadeusz Suwara, Dyrektor (marzec 1994 r. – 2000 r.)

• Janusz Fota, Dyrektor (sierpień 2000 r. – 30 września 2001 r.)

• Aleksander Bacciarelli, p.o. Dyrektor (1 października 2001 r. – 15 października 2001 r.)

• Aleksander Bacciarelli, Dyrektor (15 października 2001 r. – 26 października 2001 r.)

• Tadeusz Suwara, Dyrektor (29 października 2001 r. – 31 marca 2002 r.)

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (2002 r.)

• Tadeusz Suwara, Dyrektor (1 kwietnia 2002 r. – 9 lipca 2003 r.)

• Dariusz Skowroński, Dyrektor (9 lipca 2003 r.− 4 października 2004 r.)

• Edward Gajerski, Dyrektor (4 października 2004 r. − 8 grudnia 2005 r.)

• Zbigniew Kotlarek, p.o. Dyrektor (8 grudnia 2005 r. − listopad 2006 r.)

• Zbigniew Kotlarek, Dyrektor (listopad 2006 r. − 22 stycznia 2008 r.)

• Janusz Koper, Dyrektor (22 stycznia 2008 r. − 8 maja 2008 r.)

• Lech Witecki, p.o. Dyrektor (12 maja 2008 r. − 13 lutego 2014 r.)

• Ewa Tomala-Borucka, p.o. Dyrektor (13 lutego 2014 − 23 kwietnia 2015 r.)

• Tomasz Rudnicki, p.o. Dyrektor (23 kwietnia 2015 r. – 5 grudnia 2015 r.)

• Jacek Bojarowicz, p.o. Dyrektor (5 grudnia 2015 r. − 12 grudnia 2016 r.)

• Krzysztof Kondraciuk, Dyrektor (12 grudnia 2016 r. − 9 listopada 2017 r.)

• Jacek Gryga, p.o. Dyrektor (9 listopada 2017 r. − 30 sierpnia 2018 r.)

• Tomasz Żuchowski, p.o. Dyrektor (od 30 sierpnia 2018 r.)