Autostrada A18 granica województwa - Golnice


oddział: Zielona Góra

długość – 21,53 km

obecny etap – w realizacji

 

1. etap zrealizowany:

29.07.2010 - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).

06.12.2011 - wydana została decyzja ZRID

27.01.2021 - podpisanie umowy na realizację

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi:

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

 

Więcej informacji na: http://www.przebudowa-a18odc3i4.pl

 

GDDKiA 

 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi - A
  • prędkość projektowa - 120 km/h,
  • prędkość miarodajna - 130 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3.75 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 3.00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m
  • obciążenie – 115 kN/oś

3. Zakres inwestycji

  • dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady - rozebranie istniejącej (betonowej) i budowa nowej betonowej nawierzchni jezdni południowej o szerokości 11.00 m,
  • budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP),
  • modernizację węzłów autostradowych,
  • budowę dróg podłużnych (dojazdowych),
  • budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej,
  • budowę obiektów inżynierskich,
  • budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt),
  • zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych oraz ochronę dóbr kultury.

4. Obiekty inżynierskie:

 

 

OBIEKTY INŻYNIERSKIE ODCINEK 4:

 

Obiekty inżynierskie, które zostały dostosowane do parametrów autostradowych i nie wymagają przebudowy w ramach przedmiotowego zamówienia to:

  • Wiadukt drogowy WD-40 w km 52+292,85
  • Wiadukt kolejowy WK-41 w km 53+751,06
  • Wiadukt drogowy WD-42 w km 53+799,61
  • Wiadukt autostradowy WA-43 w km 54+133
  • Wiadukt drogowy WD-45 w km 55+778,11
  • Wiadukt drogowy WD-46 w km 59+422,98
  • Wiadukt drogowy WD-50 w km 67+734,78
  • Most autostradowy MA-51 w km 69+642
  • Wiadukt autostradowy WA-52 w km 69+895,90

Zestawienie projektowanych obiektów inżynierskich:

  • Wiadukt autostradowy WA-39 w km 50+107,88 + rozbiórka istn.
  • Most autostradowy MA-44 w km 54+511,93 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-47 w km 61+098,70 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WD-53 w km 70+887,26 + rozbiórka istn.

Zestawienie projektowanych górnych przejść dla zwierząt:

  • Przejście dla zwierząt PZ-39a w km 50+475,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-40a w km 53+100,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-45a w km 58+875,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-47b w km 63+000,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-55 w km 71+400,00

5. Węzły

  • Luboszów
  • Golnice

6. MOP-y

  • Świętoszów PN kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)
  • Świętoszów PD kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych, przejść górnych dla zwierząt dużych oraz przejść dla zwierząt średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.