Autostrada A18 Olszyna - Żary Zachód


oddział: Zielona Góra

długość – 11,66 km

obecny etap – w realizacji

 

1. etap zrealizowany:

29.07.2010 - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).

06.12.2011 - wydana została decyzja ZRID

24.04.2020 - podpisano umowę na realizację inwestycji

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi:

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

 

Więcej informacji na: http://www.przebudowa-a18odc1.pl/

 

GDDKiA 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi - A
  • prędkość projektowa - 120 km/h,
  • prędkość miarodajna - 130 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3.75 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 3.00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m
  • obciążenie – 115 kN/oś

3. Zakres inwestycji

  • rozbudowę istniejącej drogi krajowej nr 18 na odcinku od granicy państwa km 0,192 (0,5 m za dylatacją obiektu mostowego nad rzeką Nysa Łużycka) do km 1,500 wraz z węzłem Olszyna, w tym dobudowa pasów włączania i wyłączania w zakresie dostosowania do parametrów drogi klasy A;
  • zamknięcie istniejącego zjazdu / wjazdu bezpośrednio na drogę krajową nr 18 w km około 0,410 wraz z likwidacją zjazdu, rozbiórką nawierzchni, przepustów i zapewnienie dojazdu do gminnej oczyszczalni ścieków poprzez pas technologiczny;
  • zamknięcie istniejących zjazdów / wjazdów (wraz z likwidacją zjazdu, rozbiórką nawierzchni, przepustów), które komunikowały teren byłego przejścia granicznego bezpośrednio do drogi krajowej nr 18 i stanowiły włączenie dróg powiatowych 1431F oraz 1432F do drogi krajowej nr 18.  Teren ten w stanie istniejącym ma również dostęp do DK 18 poprzez zjazdy publiczne na drogę powiatową nr 1108F i 1109F;
  • przebudowę istniejących węzłów drogowych Olszyna i Żary Zachód (Królów)
  • przełożenie drogi powiatowej nr 1108F i 1109F wraz z rozbiórką istniejącego wiaduktu w km 0,675 nad DK18 i budową nowego w km 0,713,  pod kątem prostym do trasy głównej autostrady A18;
  • skomunikowanie byłego przejścia granicznego za pomocą projektowanych dwóch rond przewidzianych do realizacji w miejscu istniejących skrzyżowań skanalizowanych wraz z niezbędną przebudową dróg powiatowych 1431F oraz 1432F;
  • komunikację pieszą terenów położonych po obu stronach autostrady poprzez budowę dojść (schody, pochylnie) do obiektu nad planowaną A18 w km 0,713 oraz ciągów pieszo-rowerowych zlokalizowanych przy drodze powiatowej na długości niezbędnej przebudowy;
  • budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy trasy głównej autostrady A18 i drogi powiatowej DP nr 1108F, 1109F, wiaduktu drogowego m.in.: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające i inne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania odwodnienia;
  • rozbudowę istniejącej kanalizacji deszczowej dla łącznic węzła Olszyna (wyprowadzenie kanalizacji poza pasy ruchu);
  • budowę w obrębie węzła Olszyna rozwiązań umożliwiających m.in. Straży Granicznej i Służbie Celno-Skarbowej prowadzenie po obu stronach pasa autostradowego czasowych kontroli. Należy zastosować odpowiednie rozwiązania projektowe w porozumieniu z ww. służbami i w myśl dotychczasowych uzgodnień z Zamawiającym;
  • wyburzenia budynków i obiektów budowlanych kolidujących z zakresem linii rozgraniczających projektowanego drogowego pasa autostradowego w tym m.in: wyburzenie budynku zlokalizowanego na działce nr 1164/5, obręb Jeziory Wysokie, gmina Brody (zwanego również budynkiem Straży Granicznej) i budynku zlokalizowanego na działce nr ewid. 213/7 gmina Trzebiel obręb Olszyna;
  • rozbiórkę istniejącego oświetlenia na moście na rzece Nysa Łużycka na terenie Niemiec (lamp przed obiektem, długość odcinka 64 m i 4 latarnie);
  • budowę przejścia nad autostradą dla dużych zwierząt
  • rozbiórkę obiektów inżynierskich WA-5, WA-6, WA-7 i WA-8
  • budowę obiektów inżynierskich PZ-2a, WA-5, WA-6, WA-7 i WA-8
  • budowę przejazdów i wjazdów awaryjnych na autostradę;
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych i innych;
  • budowę oświetlenia drogowego w technologii LED oraz infrastruktury dla zasilania w energię elektryczną oświetlenia i innych urządzeń zlokalizowanych w ciągu autostrady w szczególności w obrębie węzłów i MOP;
  • budowę pasa technologicznego;
  • budowę kanału technologicznego;
  • budowę urządzeń BRD: oznakowanie autostrady i dróg związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe, ekrany akustyczne i ogrodzenie autostrady; (obecnie Zamawiający zlecił opracowanie zmiany decyzji ZRiD 22/10 z dnia 06 grudnia 2011 roku w zakresie skrócenia ilości ekranów akustycznych)
  • po zakończeniu Robót wykonać pełną rekultywację terenów po rozbiórkach a także zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi tymczasowe – wykonane na potrzeby Wykonawcy i budowy oraz wszelkich innych terenów przekształconych przez Wykonawcę;
  • wykonanie napraw w zakresie przywrócenia dróg, nieruchomości użytkowanych przez Wykonawcę, lub budynków uszkodzonych w skutek działań Wykonawcy do stanu technicznego nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy;
  • wznowienie/ustalenie/wyznaczenie granic pasów drogowych dróg objętych inwestycją, znajdujących się w istniejących i nowoprojektowanych liniach rozgraniczających inwestycji, z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracować szkic przebiegu granic tych pasów drogowych;
  • opracowanie Koncepcji Systemu Zarządzania Ruchem wraz z budową Systemu Zarządzania Ruchem w obrębie węzła Olszyna;
  • wszelkie Roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.
  • Wykonanie systemu referencyjnego zgodnie z wymaganiami Zamawiającego (w szczególności w przypadku konieczności demontażu istniejącego oznakowania punktu referencyjnego, należy uwzględnić jego odtworzenie)

4. Obiekty inżynierskie:

  • Przejście dla zwierząt PZ-2a w km 2+050,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-4a w km 4+510,00
  • Wiadukt autostradowy WA-5 w km 4+998,97 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-6 w km 5+371,64 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-7 w km 5+451,49 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-8 w km 5+824,25 + rozbiórka istn.
  • Przejście dla zwierząt PZ-12a w km 10+900,00

5. Węzeł

  • rozbudowa węzła Olszyna
  • Żary Zachód

6. MOP-y

  • Jagłowice kat. II (istniejący)
  • Trzebiel kat. III (istniejący, przebudowa przez dzierżawcę)

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych, przejść górnych dla zwierząt dużych oraz przejść dla zwierząt średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.