Wielkopolska 2010: wielki drogowy plac budowy
Prawie 300 km dróg ekspresowych ma być budowanych w Wielkopolsce pod koniec przyszłego roku. I wszystkie odcinki w naszym województwie, w tym cała S5, mogą powstać do Euro 2012!

Dziś mija termin składania ofert w przetargu na wschodnią obwodnicę Poznania. To tylko jedna z planowanych przez drogowców wielkich inwestycji w Wielkopolsce. Chodzi o wytyczone w nowych korytarzach, dwujezdniowe trasy szybkiego ruchu z dwupoziomowymi węzłami, zbliżone standardem do autostrad.

Dziś w całej Polsce buduje się 250 km dróg ekspresowych, z czego 14 km to kończąca się już przebudowa "jedenastki" z Poznania do Kórnika. Tymczasem drogowcy w samej Wielkopolsce chcą ruszyć w latach 2009-2010 z pracami nad 300 km dróg ekspresowych. Jak?
W poznańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pełna mobilizacja. - Euro 2102 to dla nas dobry bodziec - mówi Piotr Chodorowski, wicedyrektor GDDKiA ds. inwestycji, który wybudował już w Wielkopolsce ok. 60 km autostrady A2 (obwodnica Poznania plus odcinek Konin-Dąbie). Drogowcy w pośpiechu przygotowują naraz kilka wielkich inwestycji. - Po cichu liczymy, że się uda. Jeden warunek: my musimy wytrzymać zdrowotnie, a państwo finansowo - zaznacza Marek Napierała, szef poznańskiego oddziału GDDKiA. - Ale narazie wygląda na to, że pieniądze się znajdą - dodaje.

Wielka drogowa machina zacznie się rozkręcać już tego lata. Wtedy ma się rozpocząć budowa części zachodniej obwodnicy Poznania - 14 km w ciągu S11, od autostrady A2 do węzła w Swadzimiu. Na kolejne odcinki planowanej trasy spychacze będą wjeżdżać pod koniec roku i na początku przyszłego. Z pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy skorzystamy pod koniec 2011 r., a całe obejście, liczące 43 km (16 km drogi S5 od A2 do Wronczyna i 27 km S11 od A2 do Złotkowa), będzie gotowe w maju 2012 r.

Jesienią czeka nas kolejna gigantyczna budowa. Po drugiej stronie Poznania ruszą prace nad wschodnią obwodnicą. To droga ekspresowa S5 z Poznania do Gniezna. Dziś mija termin składania ofert w pierwszym etapie przetargu. Ilu będzie chętnych? - Pewnie kilkanaście firm, podobnie jak w przetargu na zachodnią obwodnicę, gdzie mamy oferty z całej Europy - z Hiszpanii, Portugalii, Grecji, czy Włoch - mówi dyrektor Napierała. Wschodnia obwodnica Poznania ma być gotowa pod koniec 2011 r.

Pod koniec tego roku GDDKiA chce mieć maszyny na budowie jeszcze jednego odcinka S5: Kaczkowo - Korzeńsko. To ok. 30 km dwujezdniowej trasy, która łukiem ominie Rawicz i Bojanowo.

Niezwykle pracowicie zapowiada się dla drogowców także przyszły rok. Na początku 2010 r. rozpocznie się budowa drugiej części obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11. Łącznie z pierwszym, budowanym już odcinkiem, cała obwodnica liczyć będzie 20 km. Poza tym ekspresowa "jedenastka" zacznie się wydłużać o planowane obwodnice Piły i Ujścia, Kępna i Jarocina. Wszystkie te inwestycje są na tyle dobrze przygotowane, że w przyszłym roku może ruszyć budowa.

W kolejce czekają też następne odcinki ważnej dla organizacji Euro 2012 drogi ekspresowej S5. Mimo że wrocławski oddział GDDKiA raczej nie zdąży do ME z budową swojego odcinka tej trasy, to poznańscy drogowcy nie zamierzają się poddać. Przez nasze województwo przebiega łącznie aż 167 km S5. - I ciągle możemy je do Euro wybudować - zapewnia dyrektor Napierała. - Kończymy scalać raporty środowiskowe dla trzech odcinków S5 na południe: Głuchowo - Wronczyn, Wronczyn - Radomicko i Radomicko - Kaczkowo z obwodnicą Leszna. W maju chcemy wybrać ostateczny wariant przebiegu. Jeśli w przyszłym roku uda się wejść na budowę, to do maja 2012 trasa może powstać - dodaje. Podobny scenariusz dyrekcja zakłada dla odcinka S5 z Gniezna do Mielna, na granicy woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego.

Ostatnia i być może najmniej ważna dla naszego regionu trasa, którą drogowcy planują budować, to 30-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S8 łączącej Wrocław, Łódź i Warszawę. "Ósemka" przecina południowy kraniec Wielkopolski. Odcinek Syców - Kępno - Wieruszów także ma być budowany od przyszłego roku.


Lech Bojarski

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań