Udostępniono do ruchu jedną jezdnię S5

Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni przyszłej drogi ekspresowej S5 na odcinku od Poznania do Wronczyna o długości ponad 16 km.  Trasa została udostępniona na zasadzie przejezdności, co oznacza, że prace będą nadal prowadzone na drugiej jezdni oraz poza korpusem drogi. Planowany termin zakończenia prac i przekazania kierowcom całej trasy do użytku to połowa 2019 roku.



Udostępniony odcinek wpina się do autostrady A2 poprzez węzeł Poznań Zachód a kończy na węźle Mosina w miejscowości Wronczyn.   

Wybudowany został jeden węzeł -Mosina -dostępny w pełnym zakresie oraz  węzeł Konarzewo i Stęszew które zostaną w pełni skomunikowane z drogami lokalnymi po uruchomieniu drugiej jedni.  Aktualnie nie ma  możliwości zjazdu z tych węzłów.  Dojazd do DK32 odbywa się poprzez obecną drogę krajową nr 5. W celu zagwarantowania bezpieczeństwa  użytkownikom, na  nowej drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę, odseparowane zostały pasy ruchu przy pomocy  tablic oznakowania poziomego U21 w celu wydzielenia przeciwległych kierunków ruchu  oraz ustawione zostały znaki ostrzegawcze A-18b –uwaga na  zwierzęta dzikie.

 

Wartość kontraktu to około 530 mln zł. 

Droga ekspresowa S5 jest priorytetem w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, jak zostanie w całości oddana do użytku, stanie się jedną z najistotniejszych tras szybkiego ruchu w Polsce. S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.


W Wielkopolsce dotychczas zostało oddane do ruchu 74  z ponad 100 kilometrów S5 na trasie z Poznania do Wrocławia. 

W budowie pozostają dwa odcinki od Wronczyna poprzez Kościan do Radomicka długości 35 km. Planowany termin oddania od użytku ostatnich fragmentów S5 to IV kwartał przyszłego roku.  Tym samy kierowcy na koniec przyszłego roku będą mogli skorzystać z całej S5 z Poznania do Wrocławia. 


Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Wronczyn (koszt około 530 mln zł) jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. 

 

GDDKiA