S3 w Lubuskiem kompletna

Do ruchu została oddana druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli (skrzyżowanie z drogą 283) o długości 17,3 km. Wartość kontraktu to 212 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.



GDDKiA

- Droga ekspresowa S3 połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską i jesteśmy coraz bliżej tego momentu - powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał również, że - budowa szlaków komunikacyjnych północ-południe jest dla nas priorytetem. Dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby oprócz drogi S3 takie szlaki jak autostrada A1, drogi S5, S7 i Via Carpatia powstały możliwie szybko. Już jutro podpisujemy umowę na realizację ostatniego odcinka szlaku Via Carpatia między Rzeszowem a Lublinem.

 

W województwie lubuskim to niemal finisz przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S3, jest to bowiem ostatni odcinek tej drogi, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczny i komfortowy przejazd przez całe województwo. Kropką nad „i” będzie zakończenie prac przy budowie drugiego mostu na Odrze na wysokości Cigacic. Jego uruchomienie planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.

 

- Oddawana dzisiaj do użytku druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Jesteśmy dumni, że sprawnie wykorzystujemy wsparcie unijne na ważne projekty infrastrukturalne – podkreślił obecny na otwarciu drogi Wiceminister Infrastruktury Marek Chodkiewicz.

 

Zakres robót budowlanych na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli:

  • Budowa korpusu drogowego lewej jezdni drogi ekspresowej S3, GDDKiA 
  • Budowa dróg serwisowych dla obsługi przyległego terenu i powiązania istniejącej sieci, dróg lokalnych i gospodarczych,
  • Przebudowa/rozbudowa węzłów: „Niedoradz” (część) i „ Nowa Sól Zachód”,
  • Budowa i przebudowa systemu odwodnienia dróg, w tym na istniejącej jezdni drogi S3,
  • Budowa obiektów inżynierskich,
  • Budowa przepustów drogowych,
  • Budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • Budowa urządzeń ochrony środowiska (np. separatory, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, wygrodzenie drogi ekspresowej),
  • Przebudowa kolidującej infrastruktury,
  • Budowa infrastruktury technicznej dla potrzeb drogi ekspresowej,
  • Budowa Obwodu Utrzymania Drogowego,
  • Wprowadzenie docelowego oznakowania drogi ekspresowej S3 na dwóch jezdniach (oznakowanie eksperymentalne),
  • remont nawierzchni na jezdni istniejącej.

Proces realizacji drogi S3 w lubuskim o łącznej długości ponad 170 km był długi i złożony, przebieg ostatniej jego fazy, czyli prac budowlanych, przedstawia poniższy schemat:

GDDKiA 

 

Lubuski fragment S3 to środkowy odcinek tego szlaku na terenie Polski. W województwach ościennych zachodniopomorskim i dolnośląskim znaczna część trasy została już udostępniona kierowcom. W zachodniopomorskim prace trwają jeszcze między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo - Miękowo i Miękowo - Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 roku. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie Zachodniopomorskim - Świnoujście - Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.

 

Natomiast w dolnośląskim, jedynie poza ok. 14 km odcinkiem w. Kaźmierzów - w. Lubin Północ, trasa do Bolkowa została już udostępniona do ruchu. Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa. Co ważne, na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami, umowa została już podpisana.