Na Via Baltica najwięcej dzieje się w Polsce

Otwarcie 40-kilometrowego odcinka drogi pomiędzy Mariampolem i Kownem było okazją do spotkania przedstawicieli administracji drogowych zaangażowanych w realizację międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica. Z informacji przedstawionych przez delegatów z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski wynika bardzo pozytywna dla nas informacja. Jesteśmy liderami w budowie nowoczesnej drogi łączącej Warszawę z Tallinem.



Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem.

W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym. Polska pozostaje liderem, nie tylko pod względem istniejących odcinków ale także realizowanych. Przypomnijmy, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w szlaku Via Baltica, a kolejne 256 km jest w budowie. Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku. Na bezpieczną i komfortową podróż do Tallina poczekamy do 2035 r. Co prawda nie na każdym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.

 

 

Via Baltica

 

Estonia

GDDKiA 

192 km - długość

10 proc. trasy obecnie funkcjonuje

33 proc. zostanie ukończone w 2022 r. w przekroju 2+2 lub 2+1 pomiędzy Tallinem a Parnawą (łącznie ok. 60 km)

100 proc. trasy w 2030 r.

 

Łotwa

GDDKiA 

198 km- długość

W planach budowa fragmentu obwodnicy Rygi pomiędzy Baltezers a Saulkalne (ok. 20 km). Realizacja w latach 2023-2026, rozważana formuła PPP. Przebudowa istniejącej drogi do układu 2+2

Obwodnica Iecavy w latach 2023-2030 (ok. 20 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1

Obwodnica Bauska w latach 2023-2030 (ok. 18 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1

 

Litwa

GDDKiA 

268 km- długość

Mariampol – Kowno (40 km) odcinek oddany z końcem listopada do użytku (układ 2+2)

Granica z Polską – Mariampol (40 km) planowane oddanie do ruchu przed końcem 2023 r. (układ 2+2)

Przebudowa węzłów: Akademia (do 2019), Giraite (2020) i Sargenai (2020)

Odcinek Sitkunai – Poniewież z obejściem Ramygalos (łącznie 80 km) ukończenie do końca 2035 r.

Przebudowa obwodnicy Poniewieża (ok. 22 km) w układzie 2+1, oddanie do ruchu przed końcem 2019 r.

Od granicy z Łotwą do Poniewieża (ok. 57 km) w układzie 2+2, oddanie do ruchu przed końcem 2030 r.

 

Polska

GDDKiA 

344 km- długość

88 km już oddanych (S8 Warszawa – Ostrów Mazowiecka oraz S61 Raczki - Suwałki)

256 km w budowie z czego wiosną 2019 pojedziemy obwodnicą Suwałk (12,8 km), w 2020 r. planujemy oddać do ruchu siedem odcinków, a w 2021 r. pozostałe cztery. Na całej trasie będziemy mieli po dwie jezdnie z dwoma lub trzema pasami ruchu

Łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro)

 

Od Via Baltica na południe Europy będzie prowadzić Via Carpatia

GDDKiA 

739 km długość w granicach Polski

74 km ukończone

555 km w przygotowaniu

8,2 km w przetargu

200 km w budowie

Łączny koszt ok. 28 mld zł (6,5 mld euro)