DK28 obwodnica Chełmca i Nowego Sącza

Nazwa zadania: Budowa obwodnicy Chełmca i Nowego Sącza w ciągu drogi krajowej nr 28 - odcinek położony na terenie gminy Chełmiec.

oddział: Kraków

długość – ok. 1,4 km

obecny etap – w przetargu



1. Etap zrealizowany:

W 2004r. opracowano Studium Techniczno-Ekonomiczne.

W dniu 23.07.2007r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z rygorem natychmiastowej wykonalności (DŚU). Od DŚU odwołało się kilka stron. Decyzja została uchylona w dniu 04.02.2010r.

W dniu 15.12.2008r. została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi (ULD). Od decyzji ULD również odwołało się kilka stron, decyzja natomiast została utrzymana w mocy.

Data podpisania umowy na opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej (KP) wraz z

uzyskaniem DŚU: 20.06.2016r.

Wykonawca: Sweco Engineering sp. z o.o.

ZOPI (KP): 30.08.2017r.

KOPI (KP): 26.10.2017r.

DŚU z rygorem natychmiastowej wykonalności: 19.10.2018r.

 

2. Etap w realizacji:

Podpisano umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej i opracowań towarzyszących dla zadania pn.: „Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28” :26.09.2019 r. Koszt prac wynosi 1.882.979,94 zł

 

1. Przebieg drogi

 

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie małopolskim, powiat nowosądecki, na terenie gminy Chełmiec. Przedmiotowy odcinek drogi krajowej nr 28 będzie kontynuacją zrealizowanego fragmentu północnej obwodnicy Chełmca i Nowego Sącza na terenie miasta Nowy Sącz. Obwodnica będzie zlokalizowana między dwoma istniejącymi skrzyżowaniami typu rondo: na drodze krajowej nr 28 - ul. Limanowska w Chełmcu i na drodze powiatowej nr 25219 - ul. Marcinkowicka w Chełmcu.

 

GDDKiA

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi:  GP

              przekrój – 1x2

  • prędkość projektowa – 60/70 km/h
  • prędkość miarodajna – 70/90 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 2,6 m (wraz z urządzeniami brd)
  • obciążenie -115 kN/oś
  • kategoria ruchu KR4

 

2.  zakres inwestycji

Inwestycja polega na budowie jednojezdniowej drogi krajowej nr 28 klasy GP o długości około 1.4 km. Na trasie projektowanej obwodnicy przewiduje się budowę trzech obiektów inżynierskich: 2 mosty nad rzeką Biczyczanką w ciągu dk 28 i 1 wiadukt nad ul. Leśną oraz budowę drogi dojazdowej oraz zjazdów. Ponadto w ramach zadania planowana jest budowa chodników, kanalizacji deszczowej i oświetlenia skrzyżowań, wykonanie elementów organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym barier i barieroporęczy energochłonnych oraz wygrodzeń chodnikowych. Przewiduje się również budowę ekranów akustycznych oraz przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu kolidujących
z przedmiotową inwestycją.

 

3. Wariantowanie przebiegu drogi

Z uwagi na decyzję ULD określającą zajętość pasa drogowego oraz wybudowane ronda na początku i na końcu planowanego odcinka drogi będące kontynuacją istniejącej obwodnicy Nowego Sącza, projektowana droga została wariantowana wysokościowo (z wiaduktem lub zjazdem na ul. Węgrzynek).

W zakresie zabezpieczeń akustycznych przeanalizowano warianty: z cichą nawierzchnią, z ekranami akustycznymi, oraz łącznie z cichą nawierzchnią i ekranami akustycznymi.

 

 

4. obiekty inżynierskie

  • most w ciągu projektowanej DK nr 28, nad ul. Batalionów Chłopskich oraz ciekiem Biczyczanka
  • wiadukt w ciągu projektowanej DK nr 28, nad ul. Leśną
  • most w ciągu projektowanej DK nr 28, nad ciekiem Biczyczanka

III. Ochrona środowiska

Ekrany akustyczne zostały przewidziane wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego  Wykonane zostaną ekrany akustyczne pochłaniające  oraz ekrany przeźroczyste.

Na ekranach przezroczystych umieszczone zostaną pionowe czarne pasy o szerokości 2  cm w odstępie 10 cm w celu zapewnienia widoczności ekranu dla ptaków.

Na całej długości obwodnicy zostanie zastosowana nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości.

Zostaną wykonane 2 przejścia dla zwierząt małych  i 1 przejście dla zwierząt  średnich.

W przejściach  zapewnione zostaną półki dla płazów oraz lądowe pasy terenu  po obu stronach potoku.

Przewiduje się zastosowanie płotków ochronno- naprowadzających  o długości około 100 z każdej strony przejścia , a dla obiektu MD-3   na długości min. 150 m.

Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach   i   (na obszarach szczególnie wrażliwych)  - w separatorach.