Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. Nr 92, poz. 880 ze zmianami) wyróżnia następujące formy ochrony przyrody:
1. parki narodowe;
2. rezerwaty przyrody;
3. parki krajobrazowe;
4. obszary chronionego krajobrazu;
5. obszary Natura 2000;
6. pomniki przyrody;
7. stanowiska dokumentacyjne;
8. użytki ekologiczne;
9. zespoły przyrodniczo-krajobrazowe;
10. ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.
W przypadku budowy autostrad i dróg ekspresowych podstawowym środkiem ochronnym obszarów cennych przyrodniczo jest unikanie, tam, gdzie to możliwe, kolizji z tymi obszarami w procesie planowania i projektowania. Z uwagi na specyfikę tego typu inwestycji (obiekty liniowe), uniknięcie ingerencji w środowisko przyrodnicze jest niejednokrotnie niemożliwe. W tym przypadku stosuje się zasadę łagodzenia negatywnego wpływu na środowisko oraz rekompensowania strat w przyrodzie (tzw. kompensacja przyrodnicza)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627, ze zmianami) definiuje kompensację przyrodniczą jako: zespół działań obejmujących w szczególności roboty budowlane, roboty ziemne, rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie skupień roślinności, prowadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowisku przez realizację przedsięwzięcia i zachowanie walorów krajobrazowych.
Na drogach krajowych, a w szczególności na drogach szybkiego ruchu, jako środki ochrony środowiska przyrodniczego, stosuje się różne rodzaje przejść dla zwierząt:
Przejścia dla zwierząt uzupełnione odpowiednim wygrodzeniem osłabiają tzw. efekt bariery.Przejścia dla zwierząt mają spełnić dwie podstawowe funkcje (wg W. Jędrzejewskiego i in.„Zwierzęta a drogi”, PAN, 2004r.):
Aktualnie na autostradach w Polsce funkcjonuje już kilkanaście przejść dla zwierząt typu „zielony most” (16 obiektów), ponadto mosty nad ciekami wodnymi są przystosowane do migracji zwierząt (18 obiektów w ciągu autostrad). Na autostradach wybudowane zostały również przejścia dla średnich zwierząt pod jezdnią (9 obiektów) oraz przepusty dla mniejszych zwierząt (27 obiektów, w tym 16 jest w trakcie realizacji).