S61 Stawiski-Szczuczyn

oddział: Białystok

długość – 18+000 km

obecny etap – w realizacji

wartość projektu: 430 000 000,00 PLN brutto (koszt całkowity), 342,13 mln.zł. (wartość kontraktu).  

 



Etap zrealizowany:

* 31.03.2010 r. – uzyskano Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miejscowości Stawiski w ciągu drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Łomża – Budzisko – granica państwa (Konwo) znak RDOŚ-20-WOOŚ-II-66131-101/09/kg

* 2011 r. – opracowano Stadium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla budowy drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn- Ełk- Raczki – Suwałki – Budzisko – granica Państwa (Kowno), na odcinku Ostrów Mazowiecka (S8) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk).

* 03.10.2011 r. – odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI).

* 30.03.2012 r. – złożono wniosek o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach.

* 03.02.2014 r. – uzyskano Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu I znak WOOŚ-II.4200.1.2012.DK, wydanego przez RDOŚ w Białymstoku,

* 26.11.2014 r. – ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej.

* 01.04.2015 r. – Podpisano umowę z Complex Projekt Sp. z o.o. na wykonanie Koncepcji Programowej

* 09.02.2017 r. – ogłoszenie przetargu na realizacje inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”.

 

Etap w realizacji:

* 31.10.2017 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „Projektuj i buduj” dla odcinka węzeł Stawiski (bez węzła) – początek obwodnicy Szczuczyna, na długości ok. 18,002 km.

Wykonawca: Budimex, wartość kontraktu: 342.134.196,09 PLN brutto.

* 08.06.2018 r. - złożono wniosek o wydanie zgody wodnoprawnej w zakresie – Wykonania urządzeń wodnych poprzez: rozbiórkę, budowę i przebudowę urządzeń wodnych oraz regulację wód.

* 08.06.2018 r. - złożono wniosek o wydanie zgody wodnoprawnej w zakresie – Prowadzenie przez wody powierzchniowe płynące obiektów mostowych i sieci uzbrojenia terenu.

* 10.08.2018 r., odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.

* 31.08.2018 r. - złożono wniosek o wydanie Zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej.

* 25.09.2018 r. – wydano decyzję wodnoprawną w zakresie prowadzenia przez wody powierzchniowe płynące obiektów mostowych i sieci uzbrojenia terenu znak BI.RUZ.421.83.2018MK.

* 15.10.2018 r. wydano decyzję wodnoprawną w zakresie wykonania urządzeń wodnych poprzez: rozbiórkę, budowę i przebudowę urządzeń wodnych oraz regulację wód znak BI.RUZ.421.84.2018.MK

* 3.09.2019 r. rozpoczęcie robót w terenie. 

 

Więcej na stronie internetowej inwestycji:

• Budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku węzeł Stawiski (bez węzła) – początek obwodnicy Szczuczyn  http://www.s61.stawiski-szczuczyn.pl/

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa podlaskiego, powiaty: kolneński i grajewski na terenie gmin: Stawiski, Grabowo i Szczuczyn. Początek projektowanego odcinka znajduje się na odcinku skrzyżowania typu rondo z istniejącą drogą gminą nr 104522B. Koniec opracowania stanowi włączenie się do istniejącej drogi krajowej nr 61 (km istniejący 187+000).

 

2. Podstawowe parametry techniczne:

• Klasa drogi S (droga ekspresowa)

• Prędkość projektowa – 100 km/h

• Prędkość miarodajna – 110 km/h

• Szerokość pasa ruchu - 3.5 m

• Szerokość pasa awaryjnego – 2.5 m

• Podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – obwodnica m. Stawisk (km 4+691 do km 6+291) - 11.0 m – 4.0 m:  na odcinku od km 0+000 do km 14+050 – 4.0 m,  na odcinku od 14+050 do km 16+400.23 – 4.0 m – 7.5m.

• Podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 0.75 m

• Obciążenie – 115 kN/oś.

 

3. Zakres inwestycji:

Budowa drogi ekspresowej o długości około 18 km wraz z dobudową jezdni lewej oraz dostosowaniem prawej jezdni obwodnicy m. Stawiski, budowa węzła „Grabowo”, przebudowa dróg (krajowej nr 61, powiatowych i gminnych), budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, budowa obiektów inżynierskich i przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę i budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, melioracyjnej i wodociągowej.

 

3. Wariantowanie przebiegu drogi

 

Wariant 1 (inwestorski)

Za obwodnicą Stawisk na odcinku od km 76+156 do km 81+800 droga ekspresowa również w pełni wykorzystuje pas drogowy istniejącej drogi krajowej nr 61. Na odcinku od km 81+800 droga ekspresowa również w pełni wykorzystuje pas drogowy istniejącej drogi krajowej nr 61. Na odcinku od km 81+800 do 84+300 przebieg drogi ekspresowej odchyla się na wschód w celu ominięcia miejscowości Świdry – Dobrzyce. W km 82+783 na przecięciu z drogą powiatową nr 1828B zlokalizowano węzeł „Grabowo” – typ WB, półkoniczyna z łącznicami w przeciwległych ćwiartkach. Od km 84+300 do 89+200 przebieg drogi realizowany jest po raz kolejny według założenia wykorzystania pasa drogowego istniejącej drogi krajowej. Na odcinku od km 89+200 do Obwodnicy Szczuczyna droga ekspresowa omija szeroko miejscowości Stawnie i Obrytki. Droga kończy swój przebieg na styku z obwodnicą Szczuczyna w km 92+588.

 

Wariant 2 (alternatywny)

Bezpośrednio za obwodnicą wariant 2 odchyla się na wschód i biegnie w kierunku Szczuczyna omijając napotykane po drodze miejscowości. Podobnie, jak ma to miejsce na odcinku od obwodnicy Łomży do Stawisk, korytarz drogi ekspresowej przecina tu głównie pola, łąki oraz niewielki kompleksy leśne. W km 79+380 na przecięciu z drogą powiatową nr 1828B zlokalizowano węzeł „Grabowo”. Wariant 2 kończy się na styku z projektowaną obwodnicą Szczuczyna w km 89+905.

 

Wariant 3 (alternatywny)

Za Obwodnicą na odcinku do km 83+000 wariant 3 ma wspólny przebieg z wariantem 1. Następnie oddala się od istniejącego przebiegu drogi ekspresowej nr 61 i do Szczuczyna biegnie po jej zachodniej stronie. W pobliżu miejscowości Grabowo w km 86+980 na przecięciu z drogą powiatową nr 1861B zlokalizowano węzeł „Grabowo” – typ WB. Dalej droga ekspresowa biegnie w kierunku północno-wschodnim omijając miejscowości: Świdry- Podleśne, Żebrki, Łubanie, Surały, Stawiane i Obrytki. Wariant 3 kończy się na styku z obwodnicą Szczuczyna w km 97+179.

Wariantem wnioskowanym przez inwestora do realizacji, zgodnie z wnioskiem z dn. 22.03.2012 r. jest wariant 1.

 

4. Obiekty Inżynierskie:

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S61 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, mosty. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów, mostów. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ: tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.

 

5. Węzły:

• ,,Grabowo’’ – typu WB w kilometrażu roboczym 6+633 na połączeniu z drogą powiatową nr 1828B

 

6. MOP-y:

• MOP Zabiele Wschód (docelowo rodzaju II) • MOP Zabiele Zachód (docelowo rodzaju III)

 

III. Ochrona Środowiska

• Budowa ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych o łącznej długości około 3 km

• Budowa obiektów inżynierskich:

- PZDs – dolne przejście dla średnich zwierząt, - PZDd - dolne przejście dla dużych zwierząt, - PZGd – górne przejście dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową S61.

• Budowa przepustów pełniących funkcję przepustów hydrologicznych służących do prowadzenia wód - 13 sztuk, przepustów zintegrowanych (łączących funkcję hydrologiczną ze środowiskową – przejściem dla małych zwierząt) - 5 sztuk, przejść dla zwierząt (suche przepusty) – 7 sztuk,

• Nasadzenia drzew lub krzewów.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Inwestycja nie jest podzielona na etapy.