S61 Śniadowo–Łomża Południe

oddział: Białystok

długość – 16,999 km

obecny etap – w realizacji

wartość projektu (koszt całkowity): ok. 474 mln zł; wartość kontraktu bud. 380,3 mln zł.



Etap zrealizowany:

* sierpień 2011 - opracowano Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe (w tym raport oceny oddziaływania na środowisko) dla zadania pn. Budowa drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno) na odcinku Ostrów Mazowiecka (S-8) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk).

* 22.03.2012 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.

* 03.02.2014 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, wydaną przez RDOŚ w Białymstoku.

* 15.07.2014 r. – wydano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Białymstoku (decyzja ostateczna)

* 21.11.2014 r. - ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej.

* 23.03.2015 r. - podpisano umowę z firmą Trakt Katowice na opracowanie Koncepcji Programowej.

* 29.04.2017 r. - ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” etap w realizacji:

* 09.02.2018 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” dla odcinka od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła).

Wykonawca: Polaqua Sp. z o.o., wartość kontraktu 380,3 mln zł brutto

* 28.08.2019 - rozpoczęcie robót w terenie

 

Strona internetowa: www.s61-sniadowo-lomza.pl

 

• Budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła) www.s61-sniadowo-lomza.pl II. Opis inwestycji Przebieg drogi: Projektowana inwestycja stanowi fragment drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa), oraz zlokalizowana jest na terenie województwa mazowieckiego i podlaskiego, w powiatach: ostrołęckim i łomżyńskim, na terenie gmin Czerwin, Śniadowo i Łomża.

 

Podstawowe parametry techniczne:

• klasa drogi S 2/2

• prędkość projektowa - 100 km/h

• prędkość miarodajna – 110 km/h

• szerokość pasa ruchu - 3,50 m

• szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m

• podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 5,00 m

• podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m.

• obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa drogi ekspresowej o długości 16,999 km z węzłem drogowym „Śniadowo”, przebudowa dróg bocznych (wojewódzkiej nr 677, powiatowych i gminnych) w węźle drogowym, budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, budowa przejść dla zwierząt.

Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

 

Wariant 1

Planowana droga ekspresowa S-61 na początkowym odcinku przebiega przez tereny rolne. Odcinek drogi S61 od km 5+500 do km 11+500 przebiega równolegle do istniejącej drogi wojewódzkiej 677 w odległości od 550 do 100m. W km 6+100 będzie zlokalizowany węzeł na przecięciu z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 627 (długości ok. 3,6). Na dalszym odcinku droga S61 przebiega przez tereny rolne oraz pomniejsze obszary leśne przecinając rzekę Orz w km 14+600, a rzeką Ruż w km ok. 21+700. W km ok 20+700 zlokalizowany będzie węzeł łączący drogę wojewódzką 677 z S61. W km ok. 28+200 droga S61 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy. Od km ok. 33+500 droga zbliża się do istniejącej drogi wojewódzkiej na odległość ok. 300÷500 m. W km ok. 37+700 usytuowano węzeł „Łomża Południe”. Odcinek kończy się za węzłem „Łomża Południe”, tj. w km 38+200 za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1949B.

 

Wariant 2

Początek wariantu zlokalizowany jest w węźle „Prosienica” łączącym drogę S61 z drogą S8 w km ok. 560+250 drogi S8. Dalszy odcinek drogi S61 przebiega przez tereny rolne lub pomniejsze obszary leśne przecinając rzekę Orz w km ok. 12+200, a rzekę Ruż w km ok. 18+800. W km 23+300 zlokalizowano węzeł na przecięciu z drogą wojewódzką 677. Następnie w km ok. 25+800 droga S61 przechodzi nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka -Łapy. W km ok. 33+700 droga S61 przebiega nad drogą wojewódzką 677, gdzie trasa zmienia kierunek przebiegu, aby ominąć miasto Łomża po stronie wschodniej. W km ok. 34+710, na przecięciu z nowym przebiegiem drogi krajowej 61 zlokalizowano węzeł „Łomża Południe”. Odcinek kończy się bezpośrednio za węzłem w km 35+100, tj. 200 m przed skrzyżowaniem z istniejącą linią kolejową.

 

Wariant 3

Wariant ten zakłada połączenie z drogą S8 poprzez rozbudowę istniejącego węzła Brok w km ok. 546+00 drogi S8. W km ok. 3+080 droga S61 przecina się z istniejącym przebiegiem drogi krajowej 60, z którą węzeł zaplanowano w km ok. 5+000. W km ok. 10+500, zaplanowano węzeł z drogą wojewódzką 677. Od km ok. 13+000 droga przebiega przez tereny rolne lub pomniejsze obszary leśne, przekraczając w km ok. 25+600 rzekę Ruż. W przeciwieństwie do pozostałych wariantów trasa wariantu 3 omija miejscowość Śniadowo po stronie wschodniej, przechodząc nad linią kolejowa Ostrołęka - Łapy w km ok. 35+400. W km ok. 38+250 trasa drogi S61 przechodzi nad drogą wojewódzką 677. Dalszy przebieg trasy po zachodniej stronie drogi wojewódzkiej 677 prowadzi do węzła „Łomża Południe” (43+860), w którym droga S61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej 63. Odcinek kończy się około 400 m za tym węzłem, tj. 200 m za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1949B.

 

Wariant 1 wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.

 

Obiekty inżynierskie:

 

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S61 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów i mostów. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.

 

Węzły:

Wariant 1 • Śniadowo – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677

 

MOP-y: Wariant 1 • Chomentowo Wschód, strona prawa, typ II • Chomentowo Zachód, strona lewa, typ III III.

 

Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości ok. 0,6 km), przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.

 

Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji Brak podziału odcinka na etapy.